Search
Close this search box.

دوربین‌ها برای حفاظت

دوربین‌ها برای حفاظت

مشاهده یوزها و سایر گوشتخواران در طبیعت بسیار دشوار است و از همین رو، ما نیاز به فناوری های پیشرفته برای کسب اطلاعات درباره رفتار و جمعیت داریم تا بتوان برنامه ریزی مؤثرتری برای حفاظت از آنها در طبیعت نمود. یکی از این ابزارهای ارزشمند، دوربین پژوهشی هستند که اطلاعات ارزشمندی درباره موقعیت و رفتار یوزها، پلنگها و سایر گونه ها دراختیار ما قرار می دهند. تصاویر بدست آمده از این دوربین ها موقعیت و مسیر حرکتی جانوران را به ما نشان داده و به ما کمک می کند که آیا تلاشهای حفاظتی توانسته اند نتایج اثربخشی داشته باشند.
در هر منطقه، ما بطورمتوسط 20 تا 40 دوربین مختلف به مدت حداقل 3 ماه نصب می کنیم تا بتوانیم تصویری از وضعیت جانوران، بخصوص گوشتخواران مانند تعداد، جابجایی ها و غیره بدست آوریم. حوزه مطالعاتی ما از استان کرمان تا زنجان و لرستان در غرب و خراسان ها در شمال شرقی است. ما تلاش می کنیم این فناوری پیشرفته و رایج در دنیا را در هر منطقه ای که امکان پذیر باشد، بکار بندیم، زیرا بدون اطلاعات کافی امکان کسب اطمینان از موفقیت برنامه های حفاظتی وجود ندارد.cheetah-cameratrap
تصاویر بدست آمده توسط کارشناسان ما مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. هر تصویر از یوزپلنگ با سایر تصاویر موجود در بانک عظیم تصاویر موجود مقایسه می شود تا آن فرد شناسایی شود. یوزها و پلنگها دارای الگوی خالهایی هستند که مانند اثرانگشت در هر فرد منحصر است، اینگونه می توان تعداد آنها را کشف نمود. همچنین تصاویر دارای زمان هستند، پس الگوی زمانی فعالیت این گونه ها نیز قابل سنجش است. بدون این تصاویر نمی توان به درستی فهمید که کدام منطقه برای زیست یوزها و پلنگها مناسب و نیازمند حفاظت است.
در عین حال، این دوربین ها خللی در زندگی عادی جانوران ایجاد نمی کنند و درعین حال، گاهی اوقات می توانند نشان دهند که چه افرادی و برای چه قصدی وارد زیستگاه آنها شده اند. بر این اساس است که برنامه “دوربین ها برای حفاظت” انجمن یوزپلنگ ایرانی امروزه بزرگترین شبکه از این دوربین ها را در استانهای مختلف کشور برقرار نموده که اجازه پایش مرتب برای حفاظت بهتر را به کارشناسان می دهد. شاید دوست داسته باشید تا تصاویر بی نظیری که این دوربین ها از اعماق مناطق حفاظت شده ایران دراختیار محققین قرار می دهند را ببینید، این شانس را از دست ندهید.

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲