Search
Close this search box.

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

نوسط laya

معرفی منطقه

مساحت کل منطقه حفاظت شده البرز مرکزی ۳۹۸,۸۲۶ هکتار میباشد که در سه استان مازندران، تهران و البرز واقع شده است؛ البته بیشترین وسعت این منطقه در استان مازندران قرار دارد.

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در قسمت جنوبی بیشتر بصورت کوهستانی با کوه های سر به فلک کشیده و دره های فراوان و سرسبز و چشم اندازهای زیبا، همچنین رودخانه خروشان و زیبای کرج و آبشارها و چشمه های متعدد، سنگ ها و صخره هایی با اشکال هندسی زیبا می باشد. ارتفاعات البرز مابین دو جاده هراز و چالوس، یکی از متنوع ترین زیستگاه‌های ایران با طیف گسترده‌ای از انواع گیاهان و جانوران است. شاید در هیچ جای ایران نتوان به سادگی البرز خرس‌های قهوه‌ای را از نزدیک دید. درکنار آن، مرال، بزرگترین گوزن ایران نیز هنوز در این منطقه دیده می‌شود. از نظر تقسیم بندی رویشگاهی، این منطقه جزء ناحیه ایرانی – تورانی محسوب و یکی از ذخیره گاه های ژنتیکی ایران بشمار میرود.

 

گونه های هدف

 خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی و مرال

عوامل تهدید

فقدان دانش موردنیاز در زمینه گونه های هدف

شکار غیرمجاز

گام های پیموده شده برای حفاظت

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی را باید یکی از مهمترین زیستگاه های بسیاری از پستانداران بزرگ جثه ایران دانست، بخصوص خرس قهوه ای. برهمین اساس، در سال 1383 انجمن یوزپلنگ ایرانی نخستین پژوهش علمی درباره بزرگترین گوشتخوار ایران را در این منطقه آغاز نمود.

فعالیت­های پژوهشی:

مطالعه در این منطقه باعث شد تا امروزه دانش بیشتری درباره خرس قهوه ای دراختیار محققین و کارشناسان قرار داشته باشد. به علاوه، مطالعه ای درباره تعارض پلنگ ایرانی و گاوداران محلی به دلیل خسارتهای گسترده ای که بابت حمله پلنگها ایجاد می شد، صورت گرفت.

مستند سازی:

از آنجا که خرس ها یکی از گوشتخوارانی هستند که عموم مردم کمتر درباره آنها می دانند، پروژه فیلمسازی درباره این منطقه با محوریت خرس های قهوه ای و همچنین پلنگ ایرانی آغاز شد که چندین سال به طول انجامید. درکنار تولید کلیپ‌های متعدد، نخستین فیلم بلند این پروژه با نام “درجستجوی پلنگ ایرانی” به عنوان بهترین مستند سال 1391 موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد که بیش از 100 بار در شبکه های مختلف تلویزیونی پخش شد. درحال حاضر، فیلم مستند دیگری درباره خرس قهوه‌ای  در حال تولید است.

ما در این پروژه تلاش کردیم تا اطلاعات موجود در کشور درباره خرس و سایر گونه ها در یک زیستگاه جنگلی را ارتقا داده و درکنار آن، مستندی فاخر برای آشنایی عموم مردم با ارزشهای این منطقه تولید نماییم.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست چالوس

اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران

دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست

اتحادیه باغ وحش های هلند

مؤسسه ستاک تصویر

شبکه سیمای طبرستان

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲