Search
Close this search box.

منطقه حفاظت شده بافق

منطقه حفاظت شده بافق

نوسط laya

معرفی منطقه

قسمتهایی از منطقه شکار ممنوع در شهرستان بافق با وسعت ۸۸,۵۲۷ هکتار به علت برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب برای ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف به عنوان منطقه حفاظت شده کوه بافق معرفی شده است. این منطقه در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر بافق واقع شده است.

کوه بافق منطقه ای کوهستانی و دارای صخره های صعب العبور و بلند، تپه ماهورهای متعدد و پراکنده و دره های عمیق و پرشیب است. ارتفاعات منطقه در دو طرف به زیستگاه های دشتی با ویژگی های کاملا متفاوت مشرف می شوند. مرکز منطقه دارای بیشترین ارتفاع است و هرچه از مرکز به اطراف منطقه برویم، ارتفاع کم می شود.

منطقه حفاظت شده کوه بافق به لحاظ ویژگی های زمین شناختی، چشم انداز های طبیعی و تنوع گونه های گیاهی و جانوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حضور همزمان پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال و گونه های مهم دیگر، شاهدی بر این مدعاست .

گونه های هدف

یوز پلنگ و پلنگ

 

عوامل تهدید

عبور جاده از قلب منطقه

اکتشاف معدن

چرای بی­رویه دام

تعارض ما بین گوشتخواران و مردم محلی

 

گام های پیموده شده برای حفاظت

در اینکه استان یزد یکی از مهمترین زیستگاه­های یوزپلنگ آسیایی در ایران می باشد شکی نیست. منطقه حفاظت شده کوه بافق نیز یکی از آن مناطق است که انجام فعالیت­های آموزشی و پژوهشی در آن ضرورت می­داشت.

فعالیت­های پژوهشی: در زمستان سال 1390 با شروع فاز اول دوربینگذاری ، در این منطقه حدود 40 ایستگاه با تکنولوژی دوربین تله­ای مورد پایش قرار گرفت که در نتیجه آن این از تعداد یک فرد یوزپلنگ و 11 فرد پلنگ عکسبرداری شد. طی این مطالعه اطلاعات ارزشمندی درباره تعداد و پراکنش گونه های هدف بدست آمده و نیز موجب فهم بهتر برهم کنش گونه های پلنگ و یوز پلنگ شد. شروع فاز دوم پایش یوزپلنگ در استان یزد مطمئنا اطلاعات کاملتری را در اختیار خواهد گذاشت.

فعالیت­های آموزشی:

طی یک پروژه دو ساله (1387-1385) 800 نفر از دانش‌آموزان 16 مدرسه راهنمایی شهرستان بافق و 6 روستای اطراف آن با محوریت یوزپلنگ آسیایی، همچنین شناخت سایر گوشتخواران ایران آموزش دیدند. فعالیت‌های آموزشی پروژه علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، شامل تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهرستان بافق و روستاهای اطراف با 40 عنوان کتاب آموزشی حیات‌وحش بوده است. همچنین توانمندسازی تشکل دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بافق برای اجرای مشارکتی، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، هنری  و ورزشی، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پروژه با حضور تشکل‌های محلی همکار در پروژه و برگزاری جشنواره « فرزندان سرزمین یوزپلنگ»  از دیگر فعالیت های انجام شده در پروژه است.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست بافق یزد

اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست

پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

موسسه پانترا

فرمانداری شهرستان بافق

دفتر برنامه کمک های کوچک تسهیلات جهانی محیط زیست

دفتر امام جمعه شهرستان بافق

آموزش و پرورش استان یزد

آموزش و پرورش شهرستان بافق

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بافق

جمعیت هلال احمر شهرستان بافق

بخشداری بخش مرکزی بافق

دهداری سبزدشت

شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای شادکام، قطران، باجگان، شیطور و دولت آباد

روابط عمومی و دفتر محیط زیست شرکت سنگ آهن مرکزی

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲