Search
Close this search box.

منطقه شکار ممنوع آریز

منطقه شکار ممنوع آریز

نوسط laya

معرفی منطقه

منطقه شکار ممنوع آریز (آبریز) با وسعت 131330 هکتار در فاصله 156 کیلومتری شمالغرب شهر بافق واقع شده و از اردیبهشت 1378 بعنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفته است. از سمت جنوب با منطقه حفاظت شده کوه بافق و از سمت شمال با پناهگاه حیات وحش دره انجیر ارتباط دارد که علیرغم کم بودن تعداد علفخواران ، در این منطقه حضور گونه یوزپلنگ بیشتر از مناطق مجاور است. وضعیت آب و هوایی و اقلیمی منطقه شکار ممنوع آریز مانند سایر نقاط استان یزد تابع سیستم و شرایط و وضعیت آب و هوایی حاکم بر نقاط کویری است که اقلیمی خشک و بیابانی دارد.

گونه های هدف

یوز پلنگ ، کاراکال ، گربه شنی

تهدید

شکار غیر مجاز

اکتشاف معدن

گام های پیموده شده برای حفاظت

به دلیل ارتباط منطقه شکار ممنوع آریز با منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر، به جهت بررسی حضور یوزپلنگ ها در این منطقه می بایست مطالعه و حفاظت دقیق تری صورت می گرفت.

فعالیت های پژوهشی:

در زمستان سال 1391 با شروع فاز اول دوربینگذاری ، در این منطقه حدود 15 ایستگاه با تکنولوژی دوربین تله ای مورد پایش قرار گرفت و اطلاعات ارزشمندی درباره تعداد و پراکنش گونه های هدف بدست آمد همینطور به فهم بهتر چگونگی ارتباط مهاجرت یوز ها به مناطق مجاور انجامید. در این منطقه موفق شدیم از دو یوز برادر عکسبرداری نماییم.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست بافق یزد

اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست

دفتر پروژه یوزپلنگ آسیایی

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲