Search
Close this search box.

پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر

نوسط laya

معرفی منطقه

در مجاورت تهران، یکی از قدیمی‌ترین شکارگاه‌های ایران قرار دارد که از بیش از 150 سال پیش مورد توجه دولت‌ها بوده است. با این حال، گسترش شهر تهران و فعالیت‌های انسانی متعدد در داخل آن باعث شده تا مجموعه جاجرود که پارک های ملی خجیر و سرخه حصار را نیز در بر گرفته است، با مخاطرات جدی روبرو باشد. این منطقه 9971 هکتاری زیستگاه انواعی از گونه ها مانند قوچ و میش، کل و بز، گرگ، پلنگ، کفتار و گربه پالاس است.

گونه های هدف

کفتار راه راه و سایر گوشتخواران

عوامل تهدید

فقدان دانش موردنیاز در زمینه گونه های هدف، عدم آشنایی جوامع محلی با لزوم حفاظت از منطقه، شکار غیرمجاز و توسعه بی‌رویه

گام های پیموده شده برای حفاظت

بنا به پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست تهران، انجمن یوزپلنگ ایرانی تلاش نمود تا اطلاعات بیشتری درباره گوشتخواران این منطقه کسب نموده و از فناوری دوربین‌های تله‌ای در این منطقه استفاده نماید. این پژوهش عمدتا حول گونه کفتار متمرکز بوده است.

 

فعالیت­های پژوهشی:

انجمن یوزپلنگ ایرانی تنها در دوره کوتاهی موفق به حضور در این منطقه به منظور انجام مطالعات و پژوهش های میدانی گردید که عمدتا در اواسط دهه 1380 متمرکز بود. در این دوره، در بیش از 15 نقطه از پارک ملی خجیر دوربین های تله ای کار گذاشته شد که متأسفانه تعدادی از آنها به سرقت رفت. همچنین لانه های متعددی از کفتار در بخشهای مختلف منطقه مورد بررسی و به صورت دوره ای مورد بازدید قرار می گرفت. تیم پژوهشی انجمن داده های مطالعات خود را دراختیار یک پایان نامه کارشناسی ارشد درباره کفتارها گذاشت.

همکاران

اداره پارک ملی خجیر و سرخه حصار

اداره کل حفاظت محیط زیست تهران

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲