Search
Close this search box.

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل

نوسط laya

معرفی منطقه

شمال شرقی ایران دارای مناطق متعددی است که زیستگاه بزرگترین گربه سان ایران، یعنی پلنگ ایرانی  است. یکی از این مناطق که از پیش از انقلاب تحت حفاظت است، منطقه ساریگل است که به دو منطقه پارک ملی ساریگل با وسعت ۷,۰۳۷ هکتار و منطقه محافظت شده ساریگل با وسعت ۲۱,۳۰۹ هکتار تقسیم شده است. پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل در استان خراسان شمالی و در شرق شهرستان اسفراین واقع شده است. حداقل فاصله آن با نزدیکترین شهر یعنی اسفراین حدود ۸ کیلومتر می باشد. ساریگل منطقه ایست با زیستگاه‌های متنوع کوهستانی مرتفع و سرد، تپه ماهورهای معتدل و سطح کم جلگه‌ای با اقلیمی نسبتا گرمتر در مقایسه با نواحی کوهستانی منطقه.

گونه های هدف

پلنگ ایرانی و قوچ و میش اوریال

عوامل تهدید

شکار غیرمجاز

گام های پیموده شده برای حفاظت

وجود جمعیت قابل توجهی از قوچ و میش در این منطقه بدون شک به دلیل تلاش بی وقفه محیط بانان این منطقه است که به دنبال آن پلنگ نیز از پستانداران شاخص این منطقه می باشد. دانش مرتبط با این گونه نه فقط در این منطقه، بلکه در سرتاسر کشور بسیار فقیر بود و همین امر باعث شد تا انجمن یوزپلنگ ایرانی مطالعه جامعی را به منظور کسب اطلاعات موردنیاز برای حفاظت از آن از سال 1384 در ساریگل آغاز نماید.

فعالیت های پژوهشی:

انجمن یوزپلنگ ایرانی به منظور شناسایی جمعیت پلنگ در این منطقه، دوربین های تله ای را با تمرکز بر زمستانها در بخشهای مختلف پارک ملی نصب نمود. با اینکه تصاویر متعددی از پلنگ‌ها در بخش‌های مختلف منطقه به‌دست آمد، از دست دادن حدود 10 دستگاه دوربین تله‌ای به‌دلیل سرقت خسارت جبران ناپذیری به این پروژه بود. در مرحله بعدی تلاش گردید تا برای نخستین بار از روش‌های فاصله‌ای و تحلیل‌های آماری مربوطه در کشور برای برآورد جمعیت قوچ و میش استفاده شود. به صورت موازی نیز سرگین و بقایای شکار پلنگ در سرتاسر منطقه جمع آوری و تحلیل شد. نتایج این پژوهش دستاوردهای کاربردی در زمینه تعامل طعمه و طعمه خوار دراختیار مدیران قرار می دهد.

فعالیت های آموزشی:

به منظور افزایش آگاهی های جوامع محلی پیرامون این منطقه، نزدیک به 20 کارگاه آموزشی برای دانش‌آموزان 9 روستای پیرامون منطقه با همکاری اداره حفاظت محیط‌زیست اسفراین و جمعیت فروغ زنان اسفراین برگزار گردید و همچنین برنامه‌های آگاه‌سازی در سطح شهر اسفراین ساماندهی شد.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی

جمعیت فروغ زنان اسفراین و برنامه راهبری حفاظت (CLP)

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲