Search
Close this search box.

پارک ملی سیاهکوه اردکان

پارک ملی سیاهکوه اردکان

نوسط laya

معرفی منطقه

پارک ملی سیاه کوه با مساحت ۸۰,۷۸۶ هکتار در جوار منطقه حفاظت شده سیاه کوه (مساحت منطقه حفاظت شده سیاه کوه ۱۲۴۹۹۶ هکتار می باشد) در محدوده بین استان های یزد و اصفهان واقع شده و بخش های جنوبی این منطقه از نظر تقسیمات سیاسی کشوری در استان یزد و بخش های شمالی آن در استان اصفهان قرار دارد. در واقع این منطقه یک منطقه یکپارچه است که محدوده ای از آن دارای رده حفاظتی پارک ملی و محدوده ای دیگر رده منطقه حفاظت شده دارد واز سال 1380 با وسعتی بیش از 180 هزار هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده سیاهکوه  اعلام شد. همچنین قطعه غربی آن در سال 1386 به پارک ملی ارتقاء یافت.

سیاه کوه در مجاورت یکی از وسیع ترین عرصه های بیابانی کشور قرار گرفته است و اکوسیستم های متنوعی نظیر کویر، بیابان، استپ و نمکزار در این عرصه دیده می شوند. به‌طور کلی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه ۱۹ گونه پستاندار شناسایی شده است که از این تعداد هشت گونه به عنوان اولویت‌های حفاظتی مطرح شده‌اند، اما در بین‌ آنها یوزپلنگ، کاراکال و شاه روباه اهمیت بیشتری دارند.

گونه های هدف

یوزپلنگ آسیایی

عوامل تهدید

شکار غیرمجاز

اکتشاف و حفاری معدن

حضور شتر در منطقه

گام های پیموده شده برای حفاظت

ازمرداد ماه سال 1389 که یک یوز ماده و سه توله در پارک ملی سیاهکوه مشاهده و توسط محیط بان جواد شکوهی و الیاسی عکس برداری شدند، حساسیت های مدیران و پژوهشگران به این منطقه دوچندان شد.

فعالیت­های پژوهشی:

در اولین تلاش برای بدست ­آوردن نشانی از یوز ، تابستان 1390 یک برنامه دوربینگذاری انجام گرفت اما عکسی از یوزپلنگ بدست نیامد. در تلاش بعدی زمستان همان سال در خلال فاز اول برنامه سراسری دوربینگذاری برای پایش یوزپلنگ در پارک ملی سیاهکوه تصویر یوزپلنگ ثبت گردید.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست اردکان یزد

اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

موسسه پانترا

 

 

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲