Search
Close this search box.

پناهگاه حیات وحش انگوران

پناهگاه حیات وحش انگوران

نوسط laya

معرفی منطقه

وسعت منطقه حفاظت شده انگوران ۹۲,۱۸۰ هکتار و پناهگاه حیات وحش انگوران ۲۹,۸۱۲ هکتار می باشد و در شهرستان ماهنشان استان زنجان واقع گردیده اند. انگوران شامل دو منطقه امن با نامهای بلقیس و گرده تاج می باشد.

یک کریدور مهاجرتی از منطقه امن بلقیس در داخل منطقه حفاظت شده انگوران به سمت منطقه امن قره بوق در داخل پناهگاه حیات وحش انگوران برای گدار زمستانی و بهاری قوچ و میش این منطقه وجود دارد. انگوران را باید یکی از آخرین زیستگاه‌های قوچ و میش ارمنی دانست که درکنار آن سیاهگوش، گربه وحشی، گرگ، کفتار و رودک نیز در آن زیست می‌کنند.

گونه های هدف

سیاهگوش، گرگ و ق وچ و میش ارمنی

عوامل تهدید

تخریب زیستگاه به ویژه به دلیل فعالیت‌های معدن‌کاوی و جاده سازی

چرای بی رویه دام و کشاورزی در عرصه های حفاظت شده

شکار غیرمجاز

فقدان دانش ابتدایی موردنیاز پیرامون گونه های هدف

گام های پیموده شده برای حفاظت

سیاهگوش یا لینکس یکی از گربه های متوسط الجثه ایران به شمار می رود که کمتر از سایرین در طبیعت مشاهده می‌شود که پس از بررسی های انجام شده مشخص گردید که استان زنجان از گذشته یکی از عرصه های اصلی حضور این جانور در کشور به شمار می‌رود. این درحالی بود که تقریبا هیچ اصلاعاتی درخصوص زیست شناسی این گونه نه فقط از ایران، بلکه از اکثر بخش‌های آسیا در دست نبود.

فعالیت های پژوهشی:

بر اساس بررسی­های انجام شده، پروژه ای با هدف مطالعه بوم شناسی و وضعیت سیاهگوش در ایران در منطقه حفاظت شده انگوران به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده شد که مورد موافقت و تصویب قرار گرفت. در این راستا دوربین­های تله­ای در محدوده امن قره بوق کار گذاشته شد و به مدت یک سال تصاویر مورد بررسی قرار گرفتند. در کنار دوربین گذاری، بررسی آثار و نمایه­های گوشتخواران علی­الخصوص گرگ و بررسی نگرش و دانش جوامع محلی انجام گردید. همچنین برای آموزش روستائیان بروشور آموزشی تهیه و در پایان کارگاه آموزشی برای کارشناسان منطقه برگزار شد.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان

اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان

دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲