Search
Close this search box.

پناهگاه حیات وحش دره انجیر

پناهگاه حیات وحش دره انجیر

نوسط laya

معرفی منطقه

دره انجیر که از سال 1382 با وسعتی بالغ بر 175302 هکتار بعنوان پناهگاه حیات وحش مورد حفاظت قرار گرفت ، در حوزه استحفاظی شهرستان اردکان است.این منطقه که با فاصله کمی  از سمت  شمالغرب با سیاهکوه ارتباط دارد و از سمت شمال نیز با قسمتهای جنوبی پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین همجوار است بدلیل وجود تپه ماهور ها و پهنه های وسیع بیابانی زیستگاه مناسبی برای یوز به حساب می آید.

گونه های هدف

یوز پلنگ آسیایی

عوامل تهدید

شکار غیر مجاز

کم آبی و خشکسالی

فعالیت معادن

گام های پیموده شده برای حفاظت

منطقه دره­انجیر به عنوان محلی برای عبور و مهاجرت یوزپلنگ­ها بین مناطقی مثل کالمند، آریز، سیاهکوه و نایبندان محسوب می­شود که این نقش بسیار مهم این منطقه را در استان یزد و حفاظت از یوزپلنگ­ها نشان می­دهد.

فعالیت­های پژوهشی: در زمستان سال 1390 با شروع فاز اول دوربین گذاری ، در این منطقه حدود 30 ایستگاه با تکنولوژی دوربین تله ای مورد پایش قرار گرفت که حاصل آن ثبت تصویر 4 فرد یوزپلنگ در آن منطقه بود همچنین اطلاعات ارزشمندی درباره تعداد و پراکنش گونه های هدف بدست آمد. در نتیجه این پژوهش اطلاعات بسیار خوبی از مهاجرت یوزها بدست آمد.

فعالیت های آموزشی:

در سال 1389 گروه تئاتر طی یک سفر دو روزه در روستاهای خرانق و رباط پشت بادام تئاتر «دردسرهای یوزپلنگی» اجرا کرد. در این برنامه حدود 150 نفر مخاطب قرار گرفته شدندپ

از نکات مثبت این سفر می توان به آشنایی مردم با محیط بانان منطقه خود و ایجاد ارتباط بیشتر بین آنان اشاره کرد.این اثر گذاری تا جایی پیش رفت که تعدادی از جوانان روستای رباط پشت بادام داوطلب همکاری با سازمان محیط زیست در جهت مقابله با شکار و حفاظت از منطقه شدند.

در این میان حضور شکارچی جوانی سه سال پیش شکار را کنار گذاشته است و آماده ی همکاری با سازمان است مسرت بخش بود. از سوی دیگر نظر مساعد مدیر عامل شرکت معدن سنگ آهن رباط به مسئله ی حفاظت از حیات وحش جلب شد و ایشان به مسئولین سازمان محیط زیست منطقه قول همکاری دادند.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست ادرکان یزد

اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست

پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

موسسه پانترا

 

 

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲