Search
Close this search box.

پناهگاه حیات وحش قمیشلو

پناهگاه حیات وحش قمیشلو

نوسط laya

معرفی منطقه

پارک ملی و پناهگاه حیات­وحش قمیشلو در ۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان واقع شده است. وسعت پارک ملی قمیشلو ۲۹,۸۸۶ هکتار و وسعت پناهگاه حیات وحش قمیشلو ۸۳,۸۸۸ هکتار می­باشد. بخش غربی منطقه دشتی و کم ارتفاع است ولی مناطق دشتی نیز محدود به بخش غربی نبوده بلکه در سایر بخش­های منطقه در قسمت­های میانی بین ارتفاعات مختلف حوزه نیز وجود دارد.

کمتر منطقه‌ای در ایران را می‌توان یافت که مانند قمشلو هنوز دسته‌های بزرگ از آهو و قوچ و میش در بخش‌های مختلف منطقه دیده شوند. با این حال، شاید کمتر کسی بداند که این منطقه درکنار تعداد کثیر آهوان و قوچ و میش‌ها، میزبان جمعیت قابل توجهی از گرگ نیز هست.

گونه های هدف

گرگ، آهوی ایرانی و قوچ و میش اصفهان

تهدید

شکار غیرمجاز

فعالیت‌های معدن‌کاوی

جاده‌ سازی

فقدان دانش موردنیاز در زمینه گونه­های هدف در میان کارشناسان

آشنایی محدود جوامع محلی با لزوم حفاظت از منطقه

گام های پیموده شده برای حفاظت

همواره این پرسش در ذهن کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی وجود داشت که اگر جمعیت کافی از انواع طعمه‌های وحشی در دسترس گرگ‌ها باشد، آیا در آن صورت نیز به کرات به گوسفندهای اهلی حمله خواهند کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، قمیشلو با خیل عظیمی از انواع علفخواران اهلی و وحشی و جمعیت بالایی از گرگ­ها، بدون شک بهترین منطقه است. تلاش محیط بانان قمشلو را باید مهمترین عامل در کنترل شکار بی رویه در این منطقه دانست که بواسطه آن همچنان جمعیت نسبتا خوبی از سمداران در منطقه همچنان زیست می­کنند. از همین رو، پس از چهارسال مذاکره و تلاش برای متقاعد کردن اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، در سال 1386 این پژوهش آغاز شد.

فعالیت های پژوهشی: در راستای پاسخ به سوالات موجود، بررسی­های گسترده­ای درخصوص رژیم غذایی گرگها در منطقه، میزان وابستگی آنها به انواع طعمه­ها، تعارض آنها با دامداران و عشایر منطقه، ساختار اجتماعی گرگها در قمشلو، وضعیت و ساختار جمعیت سمداران و غیره دانست که همگی دانش موجود درباره این گوشتخوار کمتر شناخته شده در آسیا را افزایش داده است.

در حال حاضر انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری یک سازمان مردم­نهاد محلی که در شهرستان نجف­آباد مرکزیت دارد، تلاش می­کند تا از طریق تامین آموزش مورد نیاز، یافته های علمی را وارد عرصه­ی عمل نماید.

همکاران

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نجف آباد

اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان

پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی

SONY DSC

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲