Search
Close this search box.

پناهگاه حیات وحش میاندشت

پناهگاه حیات وحش میاندشت

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

نقشه منطقه

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][vc_column_text]

گونه های مورد مطالعه ما در منطقه

[/vc_column_text][vc_column_text]

یوزپلنگ آسیایی، کفتار

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

معرفی منطقه

[/vc_column_text][vc_column_text]این منطقه از طریق راه آسفالته جاجرم به ایستگاه راه آهن جاجرم و همچنین راه آسفالته دشت جوین به جاجرم و راه شوسه جاجرم به سنخواست قابل دسترسی می‌باشد.پناهگاه حیات وحش میاندشت دارای زمستانهای خشک و سرد و تابستانهای گرم و خشک است، حداقل دما در زمستان ۱۰ – و در تابستان ۳۵ + درجه سانتی‌گراد می‌باشد. میانگین بارندگی در این منطقه ۲۵۰ میلیمتر بوده و زمستان ها این منطقه را سفید پوش می کند. سیمای عمومی پناهگاه حیات وحش میاندشت در جنوب از یک سری کوههای تپه ماهوری خشک با دره‌های خشک و بی آب و در شمال از یک دشت وسیع مملو از گیاهان شورپسند که کال شور جاجرم نوار شمالی آن را تشکیل می دهد آکنده شده است. شرق و غرب منطقه نیز از دشتهای نسبتا وسیع با یک سلسله تپه ماهور تشکیل شده است. بلندترین نقطه پناهگاه حیات وحش میاندشت قله خواجه در جنوب شرقی منطقه با ارتفاع حدود ۱۲۵۰ متر و پست‌ترین نقطه آن حواشی کال شور جاجرم با ارتفاع حدود ۹۵۰ متر در شمال غربی منطقه واقع شده که در حقیقت زهکش منطقه نیز محسوب میشود.

تاریخچه

پناهگاه حيات وحش مياندشت منطق هاي استپي و دشتي در جنوب شرقي شهرستان جاجرم استان خراسان شمالي است. اين پناهگاه از قديم يترين مناطق تحت نظر سازمان حفاظت محيط زيست است كه از سال 1352 مورد حفاظت قرار گرفتهو از مناسب ترين زيستگا ههاي يوزپلنگ و آهو در كشور به شمار ميرود. اين منطقه مثل تمام زيستگا ههاي دشتي و مرتعي كشور، آسيب زيادي بر اثر شكار غيرمجاز و چرايبي رويه دا مها ديد هاست، به طور يكه تعداد آهوهاي آن از 8 هزار راس در دهه 50 به حدود 300 راس  اهش پيدا كرده؛ با اين حال ارزش زيست محيطي و تنوع ك منظير گياهي و جانوري خود را تا حدي  حفظ كرد ه است. یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه به شمار میرود که از سال 1352  تحت حفاظت قرار داشته است . پناهگاه حيات وحش «مياندشت» در اطراف استان خراسان، بين 37/56 عرض جغرافيايي و 25/56 طول جغرافيايي، واقع شده و مساحت آن در حدود 84 هزار و 435 هكتار است.

 پوشش گیاهی

تاکنون 120 گونه گیاهی  از جمله بابونه سفید ، خارشتر کاکوتی ، اشنیان ، اسپند ، گل جالیزی ، درختچه های گز و طاق ، شور، زنبق، درمنه و… شناخته شده است .

 حیات وحش

یوزپلنگ ، آهو قوچ و میش ، تشی ، گرگ ، روباه ، شغال ، گربه وحشی ، کفتار ، گراز، سارگپه، سلیم شنی ، چکچک ، چاخ لق ، هوبره ، جغد کوچک ، سنگ چشم خاکستری ، دم سرخ ، کوکر شکم سیاه ، غراب ، مار شاخدار ( افعی ) ، تیر مار ، بزمجه ، لاک پشت آسیایی  و… میباشد .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲