پایش در منطقه سیاهکوه اردکان به وسیله دوربین تله­ ای پس از 4 سال

آخرین پایش متمرکز منطقه سیاهکوه، با تعداد نزدیک به 30 دوربین تله­ ای در زمستان 1390  انجام گرفت. پس از حدود 4 سال، در مهر و آبان سال جاری مجددا با تعداد 22 دوربین تله ای، گوشتخواران منطقه پایش شدند. با این تفاوت که امسال اغلب منابع آبی منطقه دوربین ­گذاری شده و نتایج جالبی به دست آمد. دوربین ­های تله‌ ای  در بخش­ های مطلوب پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاهکوه نصب شده و بیش از 60 روز در این محدوده به ثبت تصویر پرداختند.

متاسفانه تصویری از یوزپلنگ به دست نیامد

این پایش سیستماتیک که با همکاری اداره کل محیط زیست استان یزد، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و انجمن دوستداران محیط زیست اردکان انجام گرفت، ثبت حضور یوزپلنگ و بررسی جمعیت احتمالی این گونه را به عنوان هدف اصلی در نظر داشت اما متاسفانه تصویری از یوزپلنگ در این منطقه به دست نیامد. آخرین ثبت حضور یوزپلنگ در سیاهکوه مربوط به 4 سال پیش می ­شود و پس از آن شواهد مورد اتکائی از رد و آثار این گونه در این منطقه به دست نیامده است.

تنوع گونه ­ای قابل ملاحظه و پراکنش مناسب گونه های منطقه

بررسی اجمالی بیش از 26000 فیلم و عکس به دست آمده از این مطالعه، نشان از وضعیت مناسب منطقه سیاهکوه دارد. از این میان بیش از 205 تصویر از گرگ، 17 تصویر از کارال، 76 تصویر از شاه روباه، 104 تصویر از روباه شنی و نیز تصاویری از دسته ­های قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع پرندگان شکاری و غیر شکاری به دست آمده‌ است. تصویربرداری از گوشتخواران و گونه­ های دیگر در نقاط مختلف منطقه، نشان از پراکندگی مناسب حیات وحش در منطقه دارد که بالطبع مدیریت منطقه به لحاظ منابع (آب و علوفه پراکنی) و گشت زنی ­ها به خوبی صورت گرفته است.

سیاه کوه اردکان، زیستگاهی مستعد اما شکننده که نیازمند توجه ویژه است

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاهکوه که دو منطقه چسبیده به هم هستند، با وسعت نزدیک به 200 هزار هکتار، در شهرستان اردکان محدوده مرزی استان یزد و اصفهان واقع شده است. خشکسالی­ های اخیر فشار بسیار زیادی به جمعیت حیات ­وحش منطقه وارد آورده است. خشکسالی‌­هایی که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، در سال آینده وارد هفتمین سال خود خواهد شد. اما به مدد مسئولین و محیط بانان و نیز علاقه‌مندان حیات ­وحش، خرید و توزیع مدیریت شده علوفه و نیز مناسب‌سازی منابع آبی صورت گرفته است. اما نکته‌ای که فشار قابل توجهی به این زیستگاه وارد می ­کند و غالبا ساده انگاشته می ­شود، حضور تعداد زیادی شتر در منطقه است. در اکثر دوربین‌های کار گذاشته شده در منطقه، از دسته ­های فراوان شتر تصویربرداری شده است  که در این فصل از سال مجوز حضور در منطقه را نداشته‌اند. به گفته محیط‌بانان منطقه با یک حساب سرانگشتی حداقل 300 نفر شتر در منطقه حضور دارند که از بهترین منابع آب و مرتع حیات وحش استفاده می­ کنند.

 

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران