زنده گیری موفق پلنگ ایرانی

پس از حمله مکرر به سگ های گله،یک پلنگ ایرانی به صورت موفقیت آمیز زنده گیری شد.
انجمن یوزپلنگ ایرانی: به دنبال گزارش های مردمی مبنی بر حمله یک پلنگ به حیوانات اهلی، بخصوص سگهای گله در اطراف یک روستا در خراسان شمالی، این پلنگ از اطراف این روستا زنده گیری شد. از مردادماه سال جاری، پلنگی در اطراف روستای تازه قلعه در مجاورت مرز ایران و ترکمنستان اقدام به حمله به دامهای اهلی نمود. میزان این حملات از ابتدای پاییز شدت یافت و تا پایان آذرماه، درمجموع 14 سگ متعلق به اهالی این روستا را شکار کرد.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به صورت فعالانه وارد این مسأله شده و تلاش نمود تا با بکارگیری روشهای مختلف مانند روش کردن آتش، آتش زدن باروت، پروژکتورکشی و تیزاندازی هوایی پلنگ مزبور را از اطراف روستا دور نماید، ولی حملات پلنگ همچنان ادامه یافت.
طی دو ماه گذشته، پلنگ مذکور به سه نفر که از روی کنجکاوی به پلنگ نزدیک شده بودند حمله کرده و در دو مورد باعث جراحتهایی شده بود که این مسأله باعث شد مقامات استان از اداره کل محیط زیست بخواهند که در اسرع وقت برای این معضل راهکاری بیابد. برهمین اساس، زنده گیری پلنگ و انتقال آن به یک زیستگاه دیگر به عنوان آخرین راهکار در دستور کار قرار گرفت.
براساس درخواست مطرح شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، اکیپی متشکل از کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی به سرپرستی محمد فرهادی نیا و دامپزشکان مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان به سرپرستی ایمان معماریان به منطقه عزیمت نمودند تا بتوانند پلنگ را زنده گیری کنند.
با نصب سه تله و آموزش مردم برای همراهی با این برنامه، پلنگ مذکور پس از سه شب به تله افتاد. بررسی های اولیه نشان داد که پلنگ بسیار مسن بوده و دندانهای آن کاملا ساییده شده و دارای مشکلات دهان و دندانی است. برهمین اساس، بجای جابجایی به یک زیستگاه دیگر، تصمیم گرفته شد این پلنگ مسن که به دلیل از دست دادن توانایی در شکار به روستا نزدیک می شد، به مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان تهران منتقل شود تا مراحل درمانی آن زیرنظر متخصصین انجام گیرد.

عکس ها از: علی رضا شهرداری و محمد فرهادی نیا

Related posts

ثبت جابجایی فرا مرزی پلنگ بین جمهوری آذربایجان و ایران

پوستر اینفوگرافیک پلنگ ایرانی به صورت مجازی منتشر شد

ادامه آموزش جوامع محلی منطقه شکارممنوع طالقان