ارزیابی حفاظتی شاه روباه در ایران

شاه روباه یکی از چهار گونه روباهی است که در ایران زیست می کند. این گونه دارای  جثه ای کوچک، دمی کلفت و پرمو  است که رنگ آن در انتها سیاه رنگ است. تپه ماهورها و ارتفاعات نواحی بیابانی کشور، زیستگاه مناسب شاه روباه به شمار می رود و در سالهای گذشته، به صورت پراکنده در نواحی مرکزی و شرقی ایران از جمله استان های یزد، اصفهان، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان مشاهده  شده است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که  تاکنون هیچ گونه مطالعه ای روی گونه شاه روباه در ایران انجام نشده و اطلاعات قابل استنادی نیز از زیستگاه آن در اختیار نیست. شب فعال بودن آن باعث شده تا نتوان به خوبی مناطق زیست این جانور را موردبررسی قرار داد، چون مشاهده آن در طبیعت بسیار دشوار است. بنابراین انجام مطالعات دقیق و علمی درباره این گونه برای شناسایی عرصه های حضور آن از اولویت ویژه ای برخوردار است.

بر همین اساس، به منظور شناسایی محدوده بالقوه زیست این جانور در سرتاسر کشور، یک پایان نامه کارشناسی ارشد با حمایت انجمن یوزپلنگ ایرانی درحال انجام است. در این پژوهش، عطیه تک تهرانی، دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تلاش می کند تمامی نقاط حضور ثبت شده طی سالهای گذشته از شاه روباه توسط دوربین های تله ای و همچنین گزارشهای حضور گونه یا لاشه ی آن از افراد مطلع از سرتاسر ایران را جمع آوری نموده و برمبنای اطلاعات بدست آمده و با استفاده از نرم افزارهای مدلسازی زیستگاه، بهترین و مناسب ترین زیستگاه های شاه روباه شناسایی شود. همچنین به دلیل حضور این گونه در کشورهای همسایه چون افغانستان و پاکستان، نتایج حاصل از این تحقیق به زیستگاه های موجود در این کشور ها نیز  تعمیم داده خواهد شد.  

درحال حاضر، حدود 60 نقطه از حضور قطعی شاه روباه در سرتاسر ایران جمع آوری شده و درکنار بازدیدهای میدانی صورت گرفته، مدلسازی زیستگاه این گونه درحال انجام می باشد. بدون شک انجام چنین مطالعه ای بدون همکاری علاقمندان و محققین امکان پذیر نمی باشد، از همین رو، از کلیه پژوهشگران کشور درخواست می شود درصورت داشتن هرگونه اطلاعات درباره این گونه و نقاط حضور آن، با انجمن یوزپلنگ ایرانی تماس حاصل فرمایند.

 

 

 

 

 

شاه روباه در پارک ملی سیاهکوه یزد

 

 

شاه روباه در پناهگاه حیات وحش دربند راور، استان کرمان

 

Related posts

اقدامات انجام شده در سال 1398

کمی درباره یوزپلنگ معروف میاندشت بدانیم!

تصاویری از تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش میاندشت