اصلاحیه خبر منتشر شده به نقل از «شهروند آنلاین»

هفته گذشته خبری در پایگاه خبری «شهروند آنلاین» به نقل از کارشناسان انجمن منتشر شد و بلافاصله در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دیگر بازنشر یافت. اگرچه با پیگیری انجمن این خبر در سایت اصلی اصلاح شد اما متاسفانه اطلاعات اشتباه متعدد عینا توسط بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد که خارج از دسترس انجمن هستند.

این مصاحبه که با اشتباهات متعدد نگارش شده بود پیش از انتشار برای انجمن ارسال نشده بود و این موضوع منجر به این رخداد شد. لذا جهت جلوگیری از ایجاد سوتفاهم، توضیحاتی که به شرح ذیل برای پایگاه خبری شهروند ارسال شده برای عموم نیز منتشر می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که عنوان «در توله گیری و حفاظت از دنیا عقب افتاده ایم» که برای خبر استفاده شده نیز مورد تایید انجمن نیست.

‍۱- در جهان دو زیرگونه های آسیایی و آفریقایی از یوزپلنگ وجو دارند که به اشتباه «دو نوع یوزپلنگ» در متن آورده شده‌اند.
۲-در بخش دیگری گفته شده که «اول، حفاظت‌ها در محدوده زیستگاه‌های یوزپلنگ زیاد شده و دوم، تعداد این یوزپلنگ‌ها آنقدر زیاد نبوده است.» گفته اصلی به شرح ‍« کم شدن تلفات دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، از جمله کاهش یا افزایش جمعیت و یا افزایش حفاظت » بوده است.
۳- در بخش دیگری از این مصاحبه به نقل از عطیه تک تهرانی اینچنین نوشته شده است:« او به این نکته اشاره می‌کند که در کل دنیا ۱۲۱۸ فرد یوزپلنگ وجود دارد که ۸۸۰ فرد آن در اسارت زاده شده‌اند. ما در توله‌گیری و حفاظت، از دنیا عقب هستیم، این در حالی است که حفاظت در اسارت یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای حفاظت از این گونه دست‌نیافتنی به شمار می‌رود.
در واقع مداخله انسان و جفت‌گیری انتخابی افراد یک گونه در خطر انقراض باید هدف حفاظت باشد. تک‌تهرانی به این موضوع اشاره می‌کند که در ایستگاه‌های جنوبی ماده نداریم، به همین دلیل برای آنکه بتوانیم آمار یوز آسیایی را بالا ببریم، باید شرایط را طوری مهیا کنیم که نرهای شمالی با ماده‌های زیستگاه‌های جنوبی جفت‌گیری کنند. نکته اینجاست که یوزپلنگ نر جنوبی در شرایط طبیعی شانسی برای انتقال ژن خود ندارد.» در حالی که اساسا چنین گفته‌هایی از سوی خانم تک تهرانی در مصاحبه با خبرنگار شهروند بیان نشده است. این بخش توسط خبرنگار به گفتگو اضافه شده‌است و منابع آن برای انجمن روشن نیست.
‍‍‍۴- در بخشی از قول مدیرعامل انجمن عنوان شده :«دوربین‌ گذاری‌ها داده‌های درستی ارائه نمی‌دهند.» در حالی که نقل قول صحیح اینچنین بوده: « دوربین‌های تله‌ای ابزار مناسبی برای بررسی الگوی عبور و مرور یوز نیست و برای این‌کار نیاز به قلاده‌گذاری است.»
۵- در بخش دیگری از قول پورمیرزای اینچنین نوشته شده:« آسیب به این گونه جانوری از ۳۰ سال پیش شروع شده است.» در حالی منظور گوینده اینچنین بوده:« آنچه ما امروز مشاهده می‌کنیم، الزاما حاصل اتفاقات اخیر نیست و ممکن ریشه در اتفاقات قدیمی‌تری حتی قبل از ۳۰ سال پیش داشته باشد.»
۶- در یکی دیگر از موارد از قول اینچنین آمده: « او معتقد است که از سال ۹۵ زادآوری این گونه جانوری تقریبا متوقف شده است.» در حالی که مطلب بیان شده اینچنین بوده:« از سال ۹۱ داده‌ای وجود ندارد که زادآوری در زیستگاه‌های جنوبی را تایید کند.»
۷- در یکی دیگر از موارد از قول مدیر عامل انجمن اینچنین نوشته شده: «محدوده زندگی آن‌ها نیاز به آلارام گذاری دارد.» در حالی که نیاز به توضیح نیست چنین نقل قولی کاملا بی معنی است و بیان نشده است.
۸- در آخرین مورد نیز گفته شده که باید دستکاری ژنتیکی انجام شود. در حالی که نقل قول انجام شده اینچنین است:« با ادامه شرایط فعلی حفاطتی ممکن است شرایط در آینده به نحوی پیش برود که نیاز به وارد کردن ژن جدید از آفریقا باشیم، البته هنوز با تصمیم گیری درباره چنین اقدامی فاصله داریم.»

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران