اطلاعیه برگزاری هفدهمین نشست حیات وحش

امسال موضوع هشتمین سال گرامیداشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی «کنترل اثرات جاده­ها برحیات­ وحش» می­باشد. به این بهانه و با توجه به تخریب گسترده زیستگاه­ها به دلیل عبور جاده­ها هفدهمین سمینار­ حیات­وحش با همین موضوع برگزار خواهد شد.

به طور کل عوامل مختلفی در نابودی تنوع زیستی نقش دارند که از مهمترین آنها می­توان به تخریب زیستگاه­ها اشاره کرد، به­طوریکه در حال حاضر متخصصان حفاظت، تخریب زیستگاه را معضلی جدی در راه حفاظت از تنوع­زیستی می دانند. در این بین جاده­ها سهم عمده و قابل توجهی دارند به طوری که محققین بیان می­کنند جاده­ها در طول قرن گذشته به یکی از مهمترین عوامل انسانی تخریب زیستگاه­ها تبدیل شده­ است.

از طرف دیگر تصادفات، حيات­وحش را به خطر انداخته و آمار مرگ و مير حيوانات در جاده ها زنگ بحران را به صدا درآورده است. با افزايش جمعيت و در ادامه آن گسترش شهرها و جوامع انساني، تلاش براي ساخت­و­ساز، احداث جاده­ها، راه­اندازي كارگاه­ها و كارخانجات و ديگر سازه­هايي كه به انسان ارتباط دارد به مرور قلمروي حيوانات را زير سلطه خود درآورده تا­جايي كه عرصه براي زيستن برخي حيوانات وحشي و نادر تنگ­تر از گذشته شده است. در این راستا آقایان علیرضا محمدی و محمد اسفندیاری نتایج مطالعات خود را با موضوعات « تصادفات جاده ای تهدیدی برای حیات وحش کشور (مطالعه موردی منطقه کالمند- بهادران) »و « تعیین نقاط حساس تلفات جاده ای پستانداران پارک ملی گلستان»برای علاقمندان ارائه خواهند کرد.

این سمینار روز چهارشنبه 5 شهریورماه در محل سالن اجتماعات انتشارات فنی ایران برگزار خواهد شد. از علاقمندان درخواست می شود تا حضور خود را در تماس با دفتر انجمن یوزپلنگ ایرانی در ساعت اداری اعلام نمایند.

Related posts

نمایش مستند کوشکی یک یوزپلنگ آسیایی

فراخوان برگزاری نهمین روز ملی یوزپلنگ ایرانی در شهرهای ایران

دعوتنامه نمایشگاه عکس یوزپلنگ ایرانی