انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۹

کار در مناطق

سال ۱۳۹۹ با شروع همه‌گیری ویروس کرونا سال سختی برای بسیاری از ما بود. برخی عزیزانی را از دست دادیم. برخی نیز در گرداب عواقب اقتصادی و اجتماعی این همه‌گیری، تا آخرین روزهای سال درتلاش برای نجات زندگی بودیم.
ما نیز در انجمن با شرایطی مشابه جامعه درگیر بودیم. چندین نفر از افراد انجمنی در این یک‌سال درگیر ویروس کرونا شدند. شرایط اقتصادی نیز تامین مالی پروژه‌های انجمن را تهدید می‌کرد. اما شرایط بحرانی یوز ما را مقاوم‌تر از پیش کرده است و فرصت برای کاهش فعالیت‌ها یا حذف برخی پروژه‌ها را نمی‌داد. بنابراین بدون ایجاد کاهش در برنامه عمل خود در سال ۱۳۹۹ قدمی به این سال جدید گذاشتیم.
دوربین‌گذاری‌ها طبق روال قبل ادامه پیدا کرد. ۶۰ دوربین تله‌ای جدید وارد کشور شد و در مناطق هدف نصب شد. پروژه آب برای یوزها برای ششمین سال متوالی انجام پذیرفت. بندهای خاکی همگی تعمیر شدند و برای محیط‌بانان زیستگاه تجهیزات جدید خریداری شد.
در ساخت پاسگاه محیط‌بانی مشارکت کردیم و در آخرین ماه سال، توانستیم پروژه‌ای که چند سال درگیر آن بودیم به پایان برسانیم. اکنون ۵.۶۰۰ هکتار از ذخیره‌گاه زیستکره توران به مناطق پیشین خالی از دام افزوده شد تا مامنی برای یوزپلنگان این سرزمین ایجاد شود.
در تمام طول سال، در گرما و سرما، در استرس‌ها و فشارها، همراهی و حمایت حامیان انجمن بود که ما را در حرکت در مسیرمان دلگرم‌تر می‌کرد. ما به تعهدمان پایبند بودیم و علیرغم بیماری و فشارها هیچگاه در مسیر حفاظت متوقف نشدیم. شما نیز با پیام‌ها و کمک‌هایتان پشتبان ما بوده و سنگ تمام گذاشته‌اید. انجمن امسال بیش از سالیان اخیر، کمک‌های مردمی در یافت کرد و تجهیزات متعددی نیز شما برای ما تامین کردید.
ما و شما در کنار هم مسیری سخت را طی کردیم و امروز به یک اندازه در حفظ محبوبمان «یوزپلنگ ایرانی» شریکیم.
همچنین سپاسگزار و قدردان زحمات مدیران و محیط‌بانان زحمت‌کش زیستگاه یوزپلنگ هستیم. بدون شک بدون تلاش و جانفشانی آن‌ها تلاش‌های تمامی ما و تلاش‌گران عرصه حفاظت بی معنا و بی نتیجه بود.
در سال ۱۴۰۰، در کنار هم، تلاش کنیم تا سرنوشت یوزپلنگ را برای همیشه تغییر دهیم. ما در آخرین لحظات این جنگ چند ساله قرار داریم. شکست و پیروزی در حفظ آخرین افراد یوزپلنگ به یک اندازه به ما نزدیکند. امیدورایم در کنار هم، به زودی جشن پیروزی را برپا کنیم…
در آخر خرسندیم که به اطلاع برسانیم که انجمن وارد بیستمین سالگرد تاسیس خود خواهد شد. بیست سال تلاش صدها نفر، بزرگترین دارایی انجمن در روزهای پیش‌رو خواهد بود.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران