اقدام فوری برای تلفات جاده ای حیات وحش

به پيشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، کارگروه کنترل اثرات سوء جاده ها در سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفت.
بر اساس گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست در کشور ما درصد بالایی از تلفات وحوش مربوط به تلفات جاده ای است. آمار تامل برانگیزی که حکایت می کند حدود هفتاد درصد تلفات گوشتخواران در بین سال های 86 تا 93 مربوط به تلفات جاده ای بوده است. جالب است بدانید که 27درصد تلفات پلنگ ایرانی هم در همین بازه زمانی در جاده ها اتفاق افتاده که 83 درصد آن فقط مربوط به جاده پارک ملی گلستان می باشد.
در مورد یوزپلنگ ایرانی هم آمار تکان دهنده ای وجود دارد. بر اساس آمار انجمن یوزپلنگ ایرانی طی دهه هشتاد 40 درصد تلفات یوزپلنگ ایرانی مربوط به حوادث جاده ها بوده است و اکنون در کمتر از یک هفته دو یوزپلنگ ماده دیگر در تصادفات جاده ای تلف شده اند.
با توجه به سهم بالای تلفات جاده ای در کشتار حیات وحش و آسیب جدی به گونه های در خطر انقراض از جمله پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی، به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و با حضور سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و تشکل دیده بان حقوق حیوانات از تابستان امسال کارگروه کنترل اثرات سوء جاده ها شکل گرفت و امروز دومین جلسه آن برگزار گردید.
در دنیا راهکارهای زیادی برای کنترل اثرات جاده ها بر محیط زیست و حیات وحش مطالعه و اجرا شده است که در ایران نیز قابل انجام است اما اجرای آن ها به همکاری منسجم بین دستگاهی نیاز دارد. از این رو این کارگروه با هدف ایجاد تعامل مناسب بین دستگاه های زیربط به منظور کنترل اثرات سو جاده ها تشکیل شده که خوشبختانه پس از پیگیری های لازم، اولین جلسه کارگروه در هشتم آبان ماه 1393 برگزار گردید.
با توجه به حوادث غم انگیز روزهای اخیر و تلف شدن دو یوزپلنگ ایرانی در جاده سمنان مشهد، امروز جلسه دوم کارگروه به صورت فوری با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تشکل دیده بان حقوق حیوانات و انجمن یوزپلنگ ایرانی برگزار شد که طی آن تصمیماتی به شرح زیر گرفته شد:
– ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها در شورای ایمنی و ترافیک هر استان نماینده داشته باشند و نقاط حادثه خیز حیات وحش را به آن شورا معرفی نمایند تا برای ایمن سازی آن ها برنامه ریزی شده و اقدامات لازم صورت گیرد.
– استاندرادهای لازم برای ایمن سازی جاده ها برای حیات وحش توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود.
هم چنین در یک اقدام فوری برای ایمن سازی چهار نقطه حادثه خیز شناسایی شده برای حیات وحش و به خصوص یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران و یک نقطه در پارک ملی توران برنامه ریزی و اجرا شود. راهکارهای اولیه در این جلسه مطرح شد و مقرر شد مابقی موارد طی یک ماه آینده تکمیل شود.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران