عکس های دوربین تله ای انجمن، برگزیده مسابقه جهانی BBC Wildlife

اولین یکشنبه اسفندماه سال 1391 صبح سردی بود. وقتی مرتضی اسلامی و علی عجمی محیط بان پناهگاه حیات وحش نایبندان در حال بالارفتن از کوه بودند تا به گردنه قاسمی برسند و دوربین تله ای را نصب کنند، فکرش را هم نمی کردند عکسشان در دنیا مطرح شود.
آبان ماه سال 1391 و در جریان فاز اول برنامه پایش سراسری جمعیت یوزپلنگ آسیایی، یوزپلنگ در کادر دوربین ها ظاهر شد که بعدها نام آرش گرفت. عکسی که از آرش (یوزپلنگ ایرانی) توسط دوربین تله ای انجمن یوزپلنگ ایرانی گرفته شد، یکی از زیباترین عکس هایی بود که تا آن زمان از یوزپلنگ آسیایی در جهان ثبت شده بود.

اکنون این عکس به عنوان برترین عکس دوربین های تله ای جهان در مسابقه مجله BBC WILDLIFE در سال 2014 انتخاب شده است.

لازم به ذکر است پروژه دوربین گذاری پناهگاه حیات وحش نایبندان جهت برآورد جمعیت یوز در این منطقه با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی، انجمن یوزپلنگ ایرانی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، موسسه تحقیقاتی PANTHERA و با مشارکت موسسه کاوشگران حیات وحش پارت انجام شد و عکس برگزیده با تلاش مهندس مرتضی اسلامی دهکردی و محیط بانان منطقه آقایان شرفی، میرکلانی، عجمی و حسن خانی ثبت گردیده است.

اما در نام برگزیدگان این مسابقه یک بار دیگر نیز نام ایران آمده است: در پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت، دوربین تله ای انجمن یوزپلنگ ایرانی عکسی زیبا از آهوان در کنار آبشخور گرفت که این عکس هم در رده ی بهترین عکس های ارسالی به مجله BBC قرار گرفته است.
این موفقیت برای اولین بار در کشور کسب شده است و حضور عکس هایی زیبا از حیات وحش ایران در یک بخش تخصصی از یکی از معتبرترین مجلات دنیا، بسیار حائز اهمیت است.

برای مشاهده سایر عکس های برگزیده، اینجا را کلیک فرمایید.

Related posts

جایزه تقی ابتکار برای انجمن یوزپلنگ ایرانی

درخشش «در جستجوی پلنگ ایرانی» در جشنواره فیلم نیویورک

جایزه بوم پاد برای انجمن یوزپلنگ ایرانی

1 نظر

مسعود بُربُر ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۹:۵۶ ب.ظ
زنده باد

Comments are closed.

Add Comment