تئاتر يوزپلنگ در خوش ييلاق شاهرود

کاروان نمایش «دردسرهای یوزپلنگی» برنامه کاری خود در سال 1391 را  با سفر به استان سمنان آغاز نمود و در دو روستای حاشیه پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق برنامه اجرا نمود. پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق که روزگاری به حیات وحش غنی خود شهره بوده است، امروزه با تعارض‌ها و عوامل تهدید متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. سال گذشته فیلمی از دو یوزپلنگ که توسط محيط بان مجيد عجمی در این منطقه گرفته شد که دوباره نام این منطقه را به عنوان يکی از آخرين زيستگاه های يوزپلنگ در ايران مطرح نمود. این فیلم نشان می‌دهد پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق را باید به عنوان یکی از زيستگاه های حائزاهميت يوز دانست و برای افزایش امنیت موجود در آن بیش از پیش تلاش شود.

در همین راستا، کاروان نمایش در اولین سفر خود به حاشیه پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق رفته و در دو روستای خیج و جیلان، در غرب این منطقه، برنامه اجرا نمود. در این برنامه‌ها، همچون گذشته، از ریش سفیدان، جوانان، زنان، کودکان، شکارچیان، دامداران و مسئولین محلی دعوت به عمل آمد، تا علاوه بر نمایش «دردسرهای یوزپلنگی» به تماشای فیلم‌های کوتاه از یوزپلنگ آسیایی بنشینند و به صحبت‌های کارشناسان محیط‌زیست شاهرود درباره ارزش‌های منطقه خوش‌ییلاق و وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست گوش فرا دهند. در انتهای برنامه نیز از ریش‌سفیدان خواسته شد خاطرات خود از مشاهده حیات‌وحش منطقه را با جوانان روستا و تیم اجرایی به اشتراک بگذارند.

در این سفر، اجرای دیگری در محل سالن همایش‌های اداره کل محیط‌زیست سمنان انجام شد. این اجرا، بخشی از همایش «آغاز به کار طرح ملی محیط‌یار در استان سمنان» بود. در این همایش استاندار سمنان، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست، دیگر مسئولین محلی استان سمنان، دانش‌آموزان محیط‌یار و خانواده‌هایشان و روسای ادارات محیط‌زیست شهرستان‌های استان و جمعی از محیط‌بانان حضور داشتند.

طی سالیان گذشته، روش‌های آموزشی به سمت روش‌های خلاقانه‌ و غیرمستقیم رفته‌اند و در بسیاری از موارد هنر و آموزش به یکدیگر دست یاری داده‌اند تا فعالیت‌های آموزشی نتایج موفقیت‌آمیزتری داشته باشند. در نتیجه امروزه، متخصصین امر، آموزش‌هایی که از طریق موسیقی، نمایش و فیلم داده می‌شود را جزء عمیق‌ترین و موثرترین روش‌های آموزشی می‌دانند.

ازهمين رو، انجمن یوزپلنگ ایرانی که در طی سال‌های فعالیت خود، همیشه به دنبال روش‌های آموزشی جذاب‌تر و موثرتر بوده است، نمایش‌ »دردسرهای یوزپلنگی» را طراحی و اجرا نموده است. انجمن امیدوار است بتواند با استمرار اجرای این نمایش و همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی دیگر، به عمیق‌تر و کاربردی‌تر شدن آموزش‌های ارائه شده و در نتیجه حفاظت گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی کمک نماید. این برنامه با حمایت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و حمایت مالی موسسه حیات میراث وحش پارسیان انجام گرفت.

 

اجرای تئاتر يوزپلنگ در همايش محيط يار با حضور استاندار در اداره کل حفاظت محيط زيست سمنان

                        

Related posts

ادامه آموزش جوامع محلی منطقه شکارممنوع طالقان

آموزش تنوع‌زیستی در زیستگاه پلنگ

تئاتر «دردسرهای یوزپلنگی» در مجله IZE