جشنواره فك هاي خزري

به مناسبت سال تنوع زيستي، نمايشگاهي از مجسمه هاي فك هاي شني در بابلسر برپا گرديد. این فوک ها کمی دورتر از محل برگزاری ششمین جشنواره مجسمه های شنی بابلسر قرار داشتند و در واقع از جنس شن ساحل دریا ساخته شده بودند. 

«مجتبی رمزی» هنرمند مجسمه سازی است که سعی کرده بود تا با ساخت مجسمه تعدادی فوک در ساحل بابلسر، بازدیدکنندگان از جشنواره و اهالی محلی را نسبت به وضعیت فوک خزری آگاه کند. ساخت این مجسمه در قالب هنرهای جدید (New Art) است. در هنرهای جدید، مخاطب هم با انجام کار چه به صورت فیزیکی و چه به صورت فکری درگیر می شود. در اين برنامه سعی شد شمایلی از یک گله فوک که به ساحل آمده اند تهیه شود تا بتوان به مردم وضعیت آن را نشان داد. 

به گفته رمزي، هنرمند مجسمه ساز “حین ساخت فوک ها، مردم از ما درباره کارمان پرس و جو می کردند و ما نیز از قبل بروشوری را تهیه کرده بودیم که در یک طرف، کارمان را توضیح داده بودیم و در طرف دیگر درباره وضعیت فوک خزری و خطر انقراض آن توضیح داده بودیم.  رمزی اضافه کرد: نکته جالب اینجا بود که بسیاری از مردم و حتی بسیاری از اهالی شهر بابلسر نمی دانستند که در دریای خزر پستانداری به نام فوک زندگی می کند و برایشان تازگی داشت. فقط چند نفر از صیادان قدیمی اطلاعات خوبی از فوک ها داشتند. 

این هنرمند درباره روز دوم جشنواره گفت: ما به دور هر کدام از فوک ها، با وسیله یک نخ پشمی قرمز رنگ، مثلثی را رسم کرده بودیم تا وضعیت در معرض خطر فوک را به مردم نشان دهیم. در روز دوم جشنواره تعدادی از مجسمه ها بر اثر وزش باد و بازی کودکان تخریب شد و نکته جالب این بود که مردم از تخریب این مجسمه ها ناراحت می شدند. ما به آنها می گفتیم که این اتفاق، دقیقا همان کاری است که ما انسان ها با فوک های خزری واقعی انجام داده ایم و باعث شده ایم تا نسل آنها با خطر انقراض روبرو شود. 

رمزی تاکید کرد: هدف ما از این کار نمایش دادن شمای کوچکی از وضعیت فوک دریای خزر بود که چگونه بر اثر سهل انگاری و بی توجهی ما انسان ها، نسل آنها را به خطر افتاده است. 

با وجود آنکه رمزی در بخش مسابقه شرکت نکرده بود، اما مسئولان سازمان «اکو» که در برگزاری این جشنواره همکاری داشتند، به دلیل توجه خاص به گونه های در معرض خطر و انتقال مفهومی با ارزش به مخاطبان، مجتبی رمزی را شایسته دریافت جایزه ویژه جشنواره دانستند. 

جشنواره مجسمه های شنی بابلسر توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابلسر و انجمن هنرهای تجسمی بابلسر و فریدونکنار روز جمعه 15 مردادماه در شهر بابلسر برگزار شد. 

Related posts

همراهی شهروندان اراک برای حمایت از یوزپلنگ ایرانی

همایش ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران