جشنواره کودک و یوزپلنگ در دامغان

برای دومین سال پیاپی به مناسبت نهم شهریور «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی» جشنواره «کودک و یوزپلنگ» با اجرای برنامه های آموزشی متنوع و شاد برای کودکان برگزار شد.

فعالیت هایی نظیر نقاشی، نامه ای به یوز، گریم صورت، تئاتر، سرود و پخش فیلم در دومین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی در دامغان اجرا شد.

این برنامه با مشارکت جمعیت اتحاد سبز استان سمنان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان، انجمن یوزپلنگ ایرانی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک دامغان با برنامه های شاد و متنوع برگزار شد.

روز نهم شهریور ماه با ابتکار انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۸۶ به نام «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» نام ‌گرفت. علّت نامگذاری این روز به اتفاقی که در سال ۱۳۷۳ روی داده است، بر می گردد. در نهم شهریور ماه سال ۱۳۷۳ در شهرستان بافق، یک یوزپلنگ ماده به همراه سه توله‌اش برای نوشیدن آب به سوی نخلستان‌های اطراف آن شهر آمد، اما در میان تعدادی از مردم محلی ناآگاه محاصره می‌شود.  یوزپلنگ مادر پس از مدتی مقاومت در برابر حملات و ضربات مردم که توسط سنگ و چوب به آن وارد می‌شود فرار می‌کند اما سه توله‌اش گرفتار می‌شوند.

یکی از شاهدان، خود را به اداره محیط زیست بافق می‌رساند و ماموران محیط زیست را مطلع می‌کند. زمانی که ماموران به محل می‌رسند با لاشه بیجان یکی از توله‌ها مواجه می‌شوند اما دو توله دیگر با وجود جراحات شدید همچنان زنده بودند و به یزد منتقل می‌شوند. شدت ضربات وارده بر سر  یکی از توله‌ها باعث مرگ او در میانه راه می‌شود.

توله سوم در یزد توسط دامپزشک مداوا می‌شود اما برای نجات از مرگ بلافاصله به تهران منتقل می‌شود. طبق گزارش‌های محیط‌بانان بافق، ماده یوز هر روز به نزدیکی شهر ونخلستان می‌آید تا توله‌های را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد.

توله بازمانده ماریتا نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت. اما تا دی ماه ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همانجا پس از نه سال از بین رفت. هر چند دو توله جان باختند و ماریتا نجات یافت اما ماریتا بازمانده‌ای بود که به دلیل تنهایی و نبود جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفع انقراض یوزپلنگ‌ها کند.

نهمین گرامیداشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی – استان سمنان – دامغان

فرستنده خبر: روابط عمومی محیط زیست دامغان

Related posts

تقدیر از محیط بانان توران در شاهرود

20 کیلومتر هم رکابی با یوز ایرانی

پارک کوهسنگی مشهد میزبان یوزپلنگ ها