جوابیه انجمن یوزپلنگ ایرانی به مقاله مشرق‌نیوز در خصوص پشت پرده طرح زنده‌گیری یوزپلنگ توران

وب‌سایت مشرق نیوز در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۶ مقاله‌ای با موضوع پشت پرده طرح زنده‌گیری یوزپلنگ‌ از توران منتشر کرد و مطالبی خلاف واقع را به انجمن یوزپلنگ ایرانی و گروه‌های درگیر در این طرح نسبت داد. انجمن ضمن تکذیب هرگونه مشارکت در طرح فوق،‌ مطلب ذیل را جهت اطلاع دغدغه‌مندان ضمن ارسال برای خبرگزاری مذکور به صورت عمومی منتشر می‌نماید. متن این جوابیه به شرح ذیل است:

مدیر مسئول محترم سایت خبری مشرق نیوز
با سلام

پیرو اشاره به نام «انجمن یوزپلنگ ایرانی» در خبر کد 1199770 مورخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در آن خبرگزاری، موارد ذیل جهت شفاف‌سازی ارسال می‌شود. مقتضی است این جوابیه حسب ماده ۳۰ قانون مطبوعات مصوب ۲۶/۱۲/۶۴ مجلس شورای اسلامی و ‌ماده ۲۳ قانون فوق‌الذکر ذیل فصل ششم، در اسرع وقت به انتشار برسد.

  • انجمن یوزپلنگ ایرانی پس از ۲۰ سال فعالیت در راستای حفظ حیات‌وحش کشور کارنامه‌ای شفاف، قابل تامل در میان سازمان‌های مردم نهاد کشور دارد و تمامی دغدغه‌مندان می‌توانند به گزارشات انجمن از طریق وب‌سایت دسترسی داشته باشند.
  • انجمن تمامی فعالیت‌های خود را به واسطه رسالت عام المنفعه خود به صورت عمومی اعلام می‌کند و پیشینه اعلام مواضع انجمن در خصوص پروژه موسوم به «طرح تکثیر در اسارت سمنان» از طریق وب‌سایت www.wildlife.ir و شبکه‌های اجتماعی برای همگان قابل دستیابی است.
  • انجمن در اجرای پروژه مذکور هیچگونه نقشی نداشته است و اجرای هرگونه توصیه برآمده از خارج از کشور، نصب تله‌، زنده‌گیری و … قویا تکذیب می‌شود.
  • بر اساس اطلاعاتی که انجمن بر مبنای رسالت خود از پروژه مذکور از اداره‌کل استان سمنان کسب کرده است، روند انجام گرفته تاکنون را مورد تایید «علمی» می‌داند.
  • انجمن ارتباط دادن خود با عوامل بیگانه و سناریو‌های توطئه علیه امنیت ملی و زیستی،‌ را روندی غیرقابل قبول و تفرقه برانگیز می‌داند که به هیچ عنوان به صلاح حیات‌وحش و فضای اجتماعی کشور نیست.
  • امید است مقاله موضوع این جوابیه تنها بر اساس سوتفاهمات نگارش شده باشد و درآینده تهمت‌های بی پایه‌ای متوجه افراد تلاش‌گر در حفاظت حیات‌وحش کشور نشود.

انجمن یوزپلنگ ایرانی


لازم به ذکر است پیش از این، انجمن موضع خود را در خصوص زنده‌گیری فیروز از طبیعت توران اعلام کرده و همواره از هرگونه تلاش مبتنی بر علم و تجربیات موفق در خصوص نجات گونه یوزپلنگ ایرانی دفاع می کند.

در این راستا، جوابیه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست سمنان را می‌توانید در این لینک مطالعه فرمایید.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران