درخواست مردم از رییس جمهور برای نجات یوزپلنگ ایرانی

پس از سال‌ها تحقیق و آموزش و مشارکت در زمینه حفاظت از یوزپلنگ، امسال وقت آن رسیده بود که اقدام ویژه‌ای کنیم. اقدامی که مثل سال‌های گذشته نباشد و گامی بلند تر باشد برای نجات یوزپلنگ. موضوع کاهش تعداد ماده‌ها در زیستگاه‌های جنوبی و تصادفات جاده‌ای و کشتار مستقیم یوزپلنگ توسط انسان، نکات نگران کننده‌ای بودند که ما را بر آن داشتند تا وضعیت بحرانی این گونه را به گوش همگان برسانیم. گرچه در این مدت، اقداماتی برای حفاظت از یوز انجام گرفته و موثر بوده‎اند، اما بازهم کاهش جمعیت و تاثیر عوامل مخرب بر جمعیت به قدری زیاد است که برای حفاظت واقعی از این گونه ارزشمند جهانی، باید طرحی نو در اندازیم. طرحی نو که با خواست تمام مردم و پشتوانه بدنه دولت میسر خواهد بود. بودجه‌های اختصاص داده شده به حفاظت از یوزپلنگ از تمام پروژه‌های حفاظتی مشابه در جهان کمتر هستند در حالی که یوزپلنگ آسیایی رتبه در خطر انقراض ترین گربه جهان را یدک می‌کشد. مشکلات بین سازمانی، معادن، جاده‌ها، دامداری سنتی به تعداد زیاد در زیستگاه‌ها، همه و همه اینها چالش‌های بزرگی است پیش روی بقای یوزپلنگ در ایران. اما مرتفع نمودن این چالش‌ها به تنهایی از عهده یک پروژه یا سازمان خاص بر می آید؟ اگر اینطور بود چرا تا به امروز، وضعیت تغییر نکرده است؟ حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به قدری ارزشمند، حساس و پر چالش است که جدیت مردم و دولت را همزمان می‌طلبد.


به همین دلیل، نامه‌ای برای دکتر حسن روحانی تنظیم شد که در آن به تفسیر وضعیت بحرانی یوزپلنگ پرداخته شده است. همچنین با ذکر معضلات اصلی، خواسته‌هایی از شخص آقای رئیس جمهور مطرح شده است که تنها با مساعدت ایشان میسر خواهد بود. این نامه طی کمپینی با عنوان #نامه_نجات معرفی و از عموم مردم خواسته شد تا برای ابراز حمایت از این روند، نامه را به صورت الکترونیکی امضاء کنند. تا به امروز، بیش از 7500 نفر از مردم، نامه را امضا کرده اند که این رویداد در تاریخ حفاظت از حیات‌وحش در نوع خود چشم‌گیر بوده است. همچنین چهره‌های سرشناس هنری و فرهنگی هم به حمایت از این کمپین اقدام نموده اند. از آن جمله می‌توان به این عزیزان اشاره نمود:
میترا حجار (بازیگر)
پرستو صالحی (بازیگر)
بهرام رادان (بازیگر)
سامان گلریز (سر آشپز بین المللی و فعال محیط زیست)
فتح الله امیری (مستند ساز حیات‌وحش و کارگردان فیلم تنهاوش)
کتی جهانگیری (مستند ساز و فیلمنامه نویس، کارگردان مستند شکارچی)
هانا کامکار (موسیقیدان، فیلمساز و عکاس)
متین ستوده (بازیگر)
نگار عابدی (بازیگر)
پریسا شمس (نویسنده و طنز پرداز)
مسعود نیکدل (مجسمه ساز و فعال محیط زیست)
سروین رفیعیان (بازیگر)
کیوان کلهر (موسیقیدان)


این کمپین تا نهم مهرماه بر وبسایت www.cheetahday.com ادامه خواهد داشت و در نهایت، بدون در نظر گرفتن سقف امضاء‌ها (با هر تعداد امضاء) نامه مذکور به جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهور محترم کشور، تقدیم شده و پیگیری‌های بعدی جهت حصول نتیجه انجام خواهد شد.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

بررسی گزارش مشاهده یوزپلنگ در روستای کلات سادات فرومد