دومین کنفرانس خبری در مورد وضعیت یوزپلنگ آسیایی

پس از کنفرانس خبری انجمن یوزپلنگ ایرانی به بهانه روز ملی یوزپانگ ایرانی، دهم شهریورماه سالن جلسات سازمان حفاظت محیط زیست، میزبان جمعی از خبرنگاران، کارشناسان و فعالان حیات وحش کشور بود. در این نشست خبری که به میزبانی روابط عمومی سازمان در ساعت 10 صبح آغاز گردید آقایان هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و مرتضی اسلامی مدیر‎عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، با بیان توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت یوزپلنگ، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در ابتدا هومن جوکار با بیان روش های تخمین جمعیت مشابه در کشورهای دیگر تاکید کردند که تعداد گونه‎های ثبت شده در دوربین‎های تله‎ای آمار دقیقی از شمار حیات‎وحش مخصوصا برای ماده‎های گوشتخواران محسوب نمی‎شود و همواره درصدد اصلاح روش‎ها و جایگزینی روش‎های جدید هستیم؛ روشهایی همچون ردپای ژنتیکی که قرار است توسط یکی از اساتید دانشگاه انجام گیرد. وی همچنین به افزایش تعداد یوزپلنگ در زیستگاه‎های شمالی یوز اشاره کرده و پیگیری اجرای تاسیس ذخیره گاه مصنوعی یوز از دو ماه پیش، با موافقت رییس سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان آخرین راه نجات در اضطراریترین شرایط، مطرح نمود.
در ادامه مرتضی اسلامی از سوء تفاهم پیش آمده در انعکاس اخبار مبنی بر بیان شدن «انقراض يوزپلنگ ايرانى در سال ٩٥» گفت خبر اصلى “خطر انقراض يوزپلنگ تا پايان دهه نود” بوده است و خاطر نشان کرد؛ هنوز زیستگاههای مطالعه نشده ای وجود دارند که میتوانند امید نجات این گونه ارزشمند باشند و نیز در مناطق شمالی کشور ثبت هر ساله زادآوریها نشان از وضعیت به نسبت خوبی در این مناطق دارد. اسلامی در ادامه افزود: قطعا فعالیت های حفاظتی صورت گرفته تا کنون اگر صورت نمیگرفت، خیلی زودتر باید شاهد انقراض یوزپلنگ میبودیم اما وضعیت این گونه به معنای واقعی، بحرانی است و یوزپلنگ با چالشهای زیادی برای بقا دست و پنجه نرم میکند. او همچنین عنوان کرد: با ادمه روند حفاظتی یوزپلنگ با سرعت فعلی، نجات این گربه تیز پا از لبه انقراض امری نشدنی است.
مرتضی اسلامی با نوید این موضوع که فاز سوم پایش تا آخر سال 95 تکمیل شده و میتواند اطلاعات جامعی از آخرین وضعیت این گونه را در ایران به دست بدهد، افزود معضلات اساسی یوزپلنگ را تصادفات جاده‎ای، عدم حفاظت از گذرگاه‎های مهاجرتی، تعارض‎های انسانی، نیاز اساسی به آموزش‎های محلی بالاخص در حاشیه‎های مناطق و کمبود محیط‎بانها بیان کرد و از اصحاب رسانه خواست که کمپینی که برای اقدام سریع برای حفظ یوزپلنگ با متنی برای رئیس جمهور آماده شده است را به مردم کشور اطلاع رسانی کنند.
سپس هومن جوکار به بیان اقدامات پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، برای تهدیدات پیش روی حفاظت از یوزپلنگ و برنامه های آتی اشاره کرد که ایمن سازی جاده تهران، مشهد یکی از مهمترین آنهاست و قرار است تا اواخر آبان ماه فاز اول آن بهره برداری شود.
در ادامه خبرنگاران به طرح سوالات خود پرداخته و هر دو مقام به آنها پاسخ دادند.
پس از نشست خبری همه حضار به بدرقه کاروان یوزپلنگ ایرانی که توسط آقای بهمن نجفی (از محیط بانان پیشکسوت باز نشسته) آغاز به کار کرده، پرداختند و ایشان با بیان توضیحاتی، سفر طولانی خود جهت رساندن صدای یوز به همه کشور را شرح دادند.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

بررسی گزارش مشاهده یوزپلنگ در روستای کلات سادات فرومد