راه‌حل‌های محلی برای کاهش تعارض با پلنگ در شمال ایران

در پایان پروژه «ظرفیت‌سازی جامعه محلی برای حفاظت از پلنگ در ناحیه قفقاز»٬ مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای کاهش تعارض پلنگ با مردم محلی طراحی شد.

این مجموعه که بوسیله مردم محلی پیشنهاد شده است در برگیرنده راهکارهایی است که به ریشه‌های اصلی خسارت گاو توسط پلنگ و یا سایر عوامل تلفات در روستاهای هدف پروژه می‌پردازد.

  • راه‌هایی برای بهبود مراقبت از گاو در جنگل

به دلیل اینکه دامداران وقت کافی برای همراهی با گاو را ندارند معمولا آنها را بدون مراقب برای چرا به جنگل می‌فرستند. به همین دلیل اغلب مورد حمله پلنگ قرار می‌گیرند. از این‌رو٬ پیشنهاد شد که چندین خانواده نوبتی٬ به صورت روزانه یا هفتگی از گاو درجنگل مراقبت کنند. این کار باعث می‌شود که افراد کمتری وقت خود را صرف نگهبانی از گاو در جنگل کنند و هم‌چنین گاوها کمتر در معرض حمله پلنگ قرار بگیرند. از طرف دیگر٬ بیشتر تلفات در بهار و تابستان رخ می‌دهند که اهالی روستا درگیر کار کشاورزی هستند و فرصت کمتری برای مراقبت و همراهی گاو دارند. از این رو٬ سپردن گاو به دامداری که این کار را در طول سال به عنوان راه اصلی تأمین معاش انجام می‌دهد راه حل دیگری است که می‌تواند سبب بهبود مراقبت از گاو در جنگل شود. برای این کار معمولا محصول برنج به عنوان دستمزد پرداخت می‌شود.

  • نگهداری گاو دورگه به جای گاو بومی

جایگزینی گاو دورگه به جای گاو بومی که در آغل نگهداری می‌شود راه حل دیگری است که می‌تواند به کاهش تعارض پلنگ با مردم محلی کمک کند. از آنجا که هزینه خرید گاو دورگه به دلیل تولید محصول بیشتر نسبتا بالا است٬ تلقیح مصنوعی گاو بومی برای تولید گاو دورگه می‌تواند راه میانبری برای رسیدن به گاو دورگه باشد.

  • راه‌هایی برای تنوع بخشیدن به معیشت

چون درآمد ناشی از دامداری برای اکثر اهالی روستا به اندازه‌ای نیست که بتوانند همه وقت خود را صرف نگهداری از گاو کنند٬ راه اندازی شغل جدید به جای دامداری یا به عنوان فرصت شغلی جدید در جنگل به دامداران این امکان را می‌دهد تا زمان بیشتری برای مراقبت از گاو داشته باشند. بعضی از این موارد عبارتند از: پرورش قارچ٬ زنبورداری و ورمی کمپوست.

  • راه‌حلی برای جبران خسارت دام

علاوه بر راه‌های پیشنهاد شده برای پیشگیری از تلفات دام٬ کسب اطلاعات کافی درباره برنامه موجود برای بیمه دام به عنوان راه‌حلی مطرح شد که می‌تواند به جبران خسارت مالی ناشی از پلنگ زدگی یا سایر عوامل تلفات گاو کمک کند.

در آخرین خبرنامه درفک را‌ه‌های ممکن برای اجرای بعضی از این راه‌حل‌ها٬ از طریق مصاحبه با افرادی که تجربه موفقی در این کار دارند آمده است. این مجموعه به دلیل تنوعی که دارد فرصتی فراهم می‌کند تا هر خانواده بتواند مناسبت‌ترین راه‌حل/راه‌حل‌ها را با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های زندگی و معیشتی خود اجرا کند.

[dt_button size=”medium” animation=”none” color=”” link=”https://www.wildlife.ir/wp-content/uploads//sites/1/2014/02/Dorfak-Newsletter-3.pdf” target_blank=”true”]دریافت خبرنامه شماره 3[/dt_button]

Related posts

فراخوان دوره تخصصی «آشنایی با رویکرد مشارکتی و ابزارهای آن»

نوروز 95 با پلنگ ایرانی

انتشار اولین خبرنامه محلی پروژه درفک