شرکت انجمن در دومین همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در جاجرم

عکس از کاوه حب‌علی

یوزپلنگ ایرانی یکی از نادرترین و زیباترین گربه سانان جهان است که در دو منطقه پناهگاه حیات‌وحش میاندشت جاجرم و ذخیره‌گاه زیستکره توران زیست می‌کند. این حیوان با ارزش به عنوان نماد حیات وحش ایران شناخته شده است. اما متاسفانه، یوزپلنگ ایرانی به شدت در خطر انقراض قرار دارد و جمعیت آن بسیار کم شده است. برای حفظ و احیای این گونه منحصر به فرد، لازم است تلاش های مشترکی از سوی دولت، محققان، محیط بانان، دامداران، شکارچیان و عموم مردم صورت گیرد.

به همین منظور، دومین همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در روز ۲۹ مرداد سال جاری در شهرستان جاجرم برگزار شد. در این همایش، که با حضور فعالان محیط زیست، مسئولین استانی و شهرستانی، امام جمعه جاجرم، کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و علاقه مندان به حفاظت از گونه های در خطر انقراض صورت گرفت، آخرین وضعیت یوزپلنگ ایرانی، راهکار‌های حفاظت و تکثیر آن، آگاه سازی و آموزش جامعه در خصوص اهمیت حفظ گونه های در خطر، نقش تشکل های مردم نهاد در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و بخصوص گونه های در خطر، مسائل و مشکلات موجود در حوزه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی و راه حل های پیشنهادی بحث و بررسی شد.

انجمن یوزپلنگ ایرانی نیز خلاصه‌ی از شرایط کشوری یوزپلنگ ایرانی و امیدها و تهدیدهای بر سر راه بازگشت یوزپلنگ در آینده نزدیک به میاندشت در این برنامه برای علاقمندان ارائه داد.

تقدیر و تشکر از محیط بانان و همکاران فعال در حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، تأکید بر لزوم همکاری بین دستگاه های دولتی و تشکل های مردم نهاد در راستای حفظ گونه های در خطر، تأکید بر لزوم تامین منابع مالی لازم برای خرید پروانه چرای دامداران و کاهش فشار بر زیستگاه یوزپلنگ ایرانی، تأکید بر لزوم ساماندهی شکارچیان و کنترل شکار غیر قانونی، تأکید بر لزوم حمایت ملّی از پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی در میاندشت، تأکید بر لزوم ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، تأکید بر لزوم آگاه سازی و آموزش جامعه و بخصوص جوانان و کودکان در خصوص اهمیت حفظ گونه های در خطر و نقش آنها در تعادل زیستی از محورهای این همایش و سخنرانی‌های انجام شده است.

این همایش همچنین فرصتی بود برای ارتباط و همفکری بین فعالان محیط زیست، مسئولین و مردم علاقه مند به حفاظت از گونه های در خطر. امید است که با ادامه این روند، شاهد بازگشت یوزپلنگ ایرانی به درون پناهگاه حیات‌وحش میاندشت باشیم.

عکس از مهران شریفی

Related posts

روز ملی یوزپلنگ ایرانی گرامی باد

عصرانه های یوزپلنگی همزمان با روز ملی یوز

دستکاری در سرنوشت یوزپلنگان آسیایی