شرکت در کارگاه آشنایی با مدل مناطق حفاظت‌شده خصوصی در ارمنستان

در روزهای 20 تا 22 خردادماه امسال، کارگاهی درباره تجربه مناطق حفاظت‌شده خصوصی در کشور ارمنستان برگزار شد. دو نفر از کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی به همراه شرکت‌کنندگانی از کشورهای گرجستان، قزاقستان و برخی از دیگر نهادهای مرتبط با حفاظت از حیات وحش در ارمنستان به دعوت بنیاد حفاظت از حیات وحش و دارایی‌های فرهنگی (FPWC) در این کارگاه شرکت کردند.
این بنیاد به کمک برخی سازمان‌های بین‌المللی و با همراهی شوراهای محلی، بیش از پنج سال است که پناهگاه حیات وحش قفقاز به وسعت 4000 هکتار را در جنوب غربی ارمنستان راه‌اندازی کرده‌است. شرکت‌کنندگان پس از کارگاهی یک‌روزه در شهر ایروان، دو روز را نیز در پناهگاه حیات وحش قفقاز گذرانده و با فعالیت‌های این بنیاد آشنا شدند. این منطقه که در گذشته آسیب زیادی از شکار غیر قانونی و چرای بی‌رویه دام اهلی دیده بود، در حال حاضر میزبان گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جمعیت رو به رشدی از پستانداران و پرندگان حفاظت‌شده و در خطر انقراض ارمنستان است.
ایجاد مناطق حفاظت‌شده خصوصی یکی از روش‌های مشارکت بخش خصوصی در حفاظت از تنوع زیستی در دنیاست. این مناطق، خلاف قرق‌های خصوصی، نه با هدف ایجاد شکارگاه اختصاصی بلکه با محوریت حفاظت از تنوع زیستی یک محدوده جغرافیایی حائز اهمیت دایر می‌شوند. این مناطق بسته به قوانین موجود در کشور هدف، از طریق خرید زمین یا در قالب اجاره‌های بلندمدت از طریق افراد حقیقی، جوامع محلی یا بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. درآمدزایی این مناطق متکی بر جلب گردشگران داخلی و خارجی و برخی فعالیت‌های همسو با حفاظت تنوع زیستی مانند تولید و تکثیر نهال گونه‌های بومی، حمایت از تولیدات جوامع محلی و همکاری با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی است.

Related posts

کتاب درس‌آموخته‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد

اقدامات انجام شده در سال 1398

کمی درباره یوزپلنگ معروف میاندشت بدانیم!