ششمین سال به کارگیری «محیط بان آب»؛ این بار در ذخیره‌گاه زیست کره توران

زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در مناطق خشک و بیابانی واقع شده‌اند. به همین دلیل و علیرغم افزایش بارندگی‌ها در دو سال اخیر، آبشخورهای دست‌ساز این‌ زیستگاه‌ها نیازمند آبرسانی در ماه‌های گرم سال هستند. همچنین آبشخورها و منابع آبی به طور پیوسته نیاز به بهسازی، لایروبی و تعمیرات دارند. به‌همین دلیل نیاز است تا همواره افرادی به صورت ویژه به این امر بپردازند. به طور قطع صرف وقت محیط‌بانان به عنوان ضابط قضایی در رسیدگی به آبشخورها، آنان را از وظیفه اصلی‌ خود که حفاظت و گشت زنی‌ست باز می‌دارد. از سوی دیگر این امور به‌سادگی از عهده همیاران دلسوزی نیز برمی‌آید که زمان کافی جهت سرکشی مرتب به این آبشخورها را دارند.
انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۹ با حمایت مالی شرکت چای احمد در ذخیره گاه زیست کره توران که اصلی‌ترین زیستگاه زادآور حال حاضر یوزپلنگ است، یک همیار محیط بان آبرسان را به‌کارگیری کرده است. آقای علی رجبی که به این منظور به کارگیری شده اند به غیر از رسیدگی به امور آبرسانی، در کنار محیط بانان و رییس منطقه در سایر امور مربوط به منطقه مشغول فعالیت و کمک‌رسانی است.
مدیریت منابع آبی از اصلی‌ترین ارکان حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است و انجمن یوزپلنگ ایرانی با همراهی حامیان خود و دوست‌داران حیات وحش برای حفظ این گونه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

انجمن طی پنج سال گذشته در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت «محیط‌بان آب» به‌کارگیری کرده است و امسال برای نخستین بار این پروژه در پارک ملی توران انجام می‌گیرد. این فعالیت در قالب پروژه «آب برای یوزها» انجام می‌گیرد.

Related posts

بازسازی و تعمیر آب بندهای پناهگاه حیات وحش میاندشت

پنج سال متوالی کمک به آبرسانی در پناهگاه حیات وحش میاندشت

پروژه احداث آب بند در میاندشت آغاز شد