قدم به قدم تا گربه شنی

بالاخره با پايان سال 1389، پس از نزديک به دو سال رديابی و مطالعات گسترده، برای نخستين بار در ايران از گربه شنی فيلمبرداری شد. اين فيلم توسط انجمن يوزپلنگ ايرانی و با همکاری محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست نايين در پناهگاه حيات وحش عباس آباد گرفته شد. نتيجه اين تلاش مشترک سه قطعه فيلم با کيفيت HD به مدت بيش از يک ساعت می باشد که در آن رفتارهای طبيعی اين گربه سان نادر به صورت کامل ثبت شده است. در اين فيلمها، طريقه شکاريابی گربه شنی به خوبی ديده شده و هم در روز و هم در شب (با استفاده از نور مادون قرمز) در کمال آرامش به رفتار خود می پردازد.

پناهگاه حيات وحش عباس آباد يکی از زيستبومهای منحصربفرد کويری ايران با تنوع گونه اي و زيستگاهي بالا می باشد که توانسته جمعيت مطلوبي از گربه شنی را در خود جاي دهد. گربه شني کوچکترين گربه ايران محسوب مي شود که سازگاري منحصر به فردي با مناطق بياباني خصوصا تپه زارهاي ماسه اي دارد. يکي از خصوصيات بارز اين گونه داشتن مقادير زيادي موهاي بلند و قهوه اي در کف دست و پاي خود است تا مانع فرو رفتن گربه در ماسه بادي و کاهش سرعت آن در هنگام شکار شود. براساس نتايج و گزارشهای مربوط به بانک اطلاعات گربه سانان ايران که از سال 1386 توسط اين انجمن درحال توسعه و بروز رسانی است، درحال حاضر، حضور گربه شنی در کمتر از پنج نقطه در ايران به صورت مستند قطعی شده که عباس آباد يکی از آنهاست.

متأسفانه در سالهای اخير، در چند نوبت گربه شنی در اين منطقه توسط سگ های گله از پا درآمده بود. از اين رو در کنار اين تلاش فيلمبرداری، کارشناسان اين انجمن در زمان زنده گيری يک گربه شني توسط چوپانان بومی اين منطقه حضور پيدا نموده و پس از انجام بررسی های لازمه، با ملاقات با چوپانان و گله داران، اطلاعاتی درخصوص اهميت اين گونه و بی آزار بودن آن برای دامهای اهلی به آنها ارائه دادند تا از تلفات بيشتر اين گربه توسط سگهاي گله جلوگيري شود.

 

 

 

 

 

 

صحنه ای از گربه شنی فيلمبرداری شده در عباس آباد نايين

Related posts

انتشار ویدئو «یوزپلنگمان را نجات دهیم» به مناسبت روز ملی یوزپلنگ ایرانی

نمایش مستند کوشکی یک یوزپلنگ آسیایی

تقدیر از محیط بانان پارک ملی کویر در جشنواره سینما حقیقت