پایان‌نامه‌های دانشجویان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]نظر به اهمیت انجام پایان نامه ها و مطالعات آکادمیک در زمینه حیات وحش و تنوع زیستی، این انجمن از بدو تأسیس خود اهمیت زیادی برای این امر قائل بوده و تلاش نموده تا با پایان نامه های دانشجویان علاقمند در این زمینه همکاری بنماید.

در ادامه لیست تعدادی از دانشجویانی که پایان‌نامه خود را در مقاطع گوناگون با همکاری انجمن یوزپلنگ ایرانی به انجام رسانده اند آمده است.[/vc_column_text][dt_gap height=”10″][dt_divider style=”thick”][dt_gap height=”10″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/1″][vc_column_text]

باقر نظامی

انجمن یوزپلنگ ایرانی از سال 1383 پروهشی درباره خرس های قهوه ای در منطقه البرز مرکزی شمالی آغاز نمود که فرصت مناسبی برای انجام یک پایان نامه دانشگاهی بود. باقر نظامی موردحمایت این طرح پژوهشی قرار گرفت و همراه با تیمی از انجمن ضمن انجام این پروژه، پایان نامه خود را به پایان رساند. به غیر از حمایت مالی، مشاوره های فنی نیز درخصوص تحلیل داده ها و تفسیر نتایج دراختیارش قرار داده شد و بخاطر تلاش زیاد و علاقمندی وافرش، در پروژه های دیگر انجمن در سایر حوزه های انتشار خرس در کشور نیز به عنوان محقق و مدرس برای کارشناسان فعالیت نمود. بخشی از نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر Ursus که توسط مؤسسه بین المللی متخصصین خرس ها منتشر می شود، به چاپ رسیده است.

[/vc_column_text][dt_gap height=”10″][dt_divider style=”thin”][dt_gap height=”10″][vc_column_text]

عطیه تک تهرانی

گوشتخواران کوچک جثه کمتر مانند گونه های بزرگتر موردتوجه قرار می گیرند و همین امر می تواند باعث کمرنگ تر شدن نقش آنها در برنامه های حفاظتی گردد. برهمین اساس، روباه ها بخصوص شاه روباه که نه فقط در ایران، بلکه در غرب آسیا کمتر شناخته شده اند به عنوان یک موضوع برای پایان نامه کارشناسی ارشد تعریف شد. عطیه تک تهرانی با پیگیری مجدانه نقاط متعددی را از حضور این گونه در سرتاسر کشور جمع آوری نمود و ضمن بازدید از برخی زیستگاه های گونه با حمایت انجمن، تلاش نمود مدلی منطقی از نیازهای زیستگاهی این روباه کوچک جثه ارائه نماید. درحال حاضر، او نخستین مقاله پایان نامه خود را برای انتشار ارسال نموده است.

[/vc_column_text][dt_gap height=”10″][dt_divider style=”thin”][dt_gap height=”10″][vc_column_text]

فاطمه حسینی زوارئی

به رغم پراکنش گسترده، گرگ کمتر مورد پژوهش در ایران قرار گرفته و همین امر باعث کمبود اطلاعات موردنیاز برای مدیریت آن می شود. از همین رو، در قالب طرح پژوهش انجمن در پناهگاه حیات وحش قمشلو در اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشدی معرفی شد. فاطمه حسینی زوارئی ضمن حضور در مأموریت های میدانی، از حمایت این پروژه بهره جست. پس از گردآوری داده ها که با همکاری تیم پروژه به مدت حدودا 2 سال صورت گرفت، از مشاوره فنی برای تفسیر نتایج نیز برخوردار شد. او توانست سه مقاله مختلف از این پروژه در سه ژورنال “محیط زیست طبیعی”، Zoology in the Middle East و نشریه معتبر Journal of Zoology به چاپ برساند.

[/vc_column_text][dt_gap height=”10″][dt_divider style=”thin”][dt_gap height=”10″][vc_column_text]

کاوه حب علی

به منظور بررسی جمعیت یوزپلنگ در میاندشت، دو دوره دوربین گذاری سیستماتیک در سالهای 1391 و 1392 در میاندشت صورت گرفت. نظر به بدست آمدن تصاویر متعدد از کفتار در این منطقه، این موضوع در قالب یک پایان نامه کارشناسی تعریف شد و کاوه حب علی، ضمن انجام بازدیدهای میدانی مرتب با حمایت انجمن به مدت دو سال به منطقه، به تحلیل یافته ها درباره کفتارها پرداخت.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/1″][vc_column_text]

نوید زمانی

مطالعه در زمینه یوزپلنگ موضوعی بود که نوید زمانی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران را بیش از سایر موضوعات به خود جذب نمود. او پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با محوریت ارزیابی رژیم غذایی این جانور در دره انجیر و نای بندان انجام داد و توانست نمونه برداری گسترده ای با حمایت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و اداره کل حفاظت محیط زیست یزد در داخل این مناطق انجام دهد. او برای انجام فعالیتهای آزمایشگاهی و تحلیلهای آماری و تفسیر نتایج، از همکاری کارشناسان انجمن بهره برد. نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر Mammalia به چاپ رسیده است.

[/vc_column_text][dt_gap height=”10″][dt_divider style=”thin”][dt_gap height=”10″][vc_column_text]

لیلا هلاکوهی

تعارض انسان و پلنگ در حوزه الموت سالها بود که در رسانه ها موردتوجه قرار گرفته بود، ولی کمتر مجالی برای یک بررسی همه جانبه علمی بدست آمده بود. با ابراز تمایل اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشدی در این خصوص به منظور ارزیابی جنبه های مختلف این موضوع در این حوزه تعریف شد و لیلا هلاکویی این موضوع را پیگیری نمود. درکنار علاقه و جدیت محقق، مشاوره فنی و ایجاد فرصت برای کسب تجربیات موردنیاز در پروژه های مشابه درکنار همراهی تیمی از داوطلبان انجمن در مأموریت های میدانی باعث شد تا این پژوهش به عنوان یکی از نخستین تلاشها در این زمینه با تلفیق دو دیدگاه زیست شناختی و جامعه شناختی تصویری متفاوت از تعارض موجود بتواند ارائه نماید.

[/vc_column_text][dt_gap height=”10″][dt_divider style=”thin”][dt_gap height=”10″][vc_column_text]

المیرا شعربافی

المیرا شعربافی علاقه وافری به پلنگ، بخصوص در پارک ملی گلستان دارد. به همین خاطر، افزایش دانش درخصوص بوم شناسی تغذیه این جانور به عنوان یک موضوع برای پایان نامه کارشناسی ارشد به او پیشنهاد شد. پس از ارائه آموزشهای اولیه، او به مدت یک سال در بخشهای مختلف گلستان به نمونه برداری پرداخت و در نهایت تلاش نمود تا مهارت های تحلیل موجود در انجمن در این زمینه را نیز ارتقا بخشد. پس از پایان کارش، مجموعه ای از داده های موجود مربوط به پژوهش مشابهی در حوزه البرز نیز در اختیارش قرار داده شد و او توانست با همکاری سایر پژوهشگران، تصویری کاملتر از رژیم غذایی پلنگ در شمال ایران ارائه دهد. درحال حاضر، مقاله این پژوهش جهت انتشار برای یک ژورنال ارسال شده است.

[/vc_column_text][dt_gap height=”10″][dt_divider style=”thin”][dt_gap height=”10″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]