همکاری سینولکس با انجمن یوزپلنگ ایرانی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی

حفاظت از یوزپلنگ امروز دیگر بر دوش یک سازمان یا یک نهاد نیست. حفاظتی که درحال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند یاری بدنه دولت و فرد فرد مردم ایران است. در سال‌های اخیر با افزایش حساسیت عمومی و آموزش‌های صورت گرفته، تعداد علاقه‌مندان به یوزپلنگ و فعالان حفاظت از آن افزایش یافته است. در این میان، به‌منظور برآورد بودجه‌های مورد نیاز، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی پیش قدم شده‌اند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان شمالی قرار دارد. این منطقه ، حدود ۸۰ هزار هکتار وسعت دارد اما علی‌رغم وسعت نه چندان زیاد و دشتی بودن، مامن گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار زیادی است. علاوه بر این، با توجه به اطلاعات موجود، منطقه میاندشت یکی از پراهمیت‌ترین زیستگاه‌های زادآوری یوزپلنگ در کشور ایران است. به‌طوری‌که هر سال از خانواده‌های یوزپلنگ در این منطقه تصویربرداری می‌شود. از همین رو، مدیریت منابع میاندشت، بسیار حساس و حیاتی است؛ مدیریتی که تا به حال به نحو شایسته‌ای صورت گرفته و هرسال شاهد افزایش جمعیت حیات وحش و همکاری مردم محلی در این منطقه هستیم؛ خلاهایی که در این روند، به وجود می آید نیاز به اقدام سریع و صحیح دارد. با توجه به بودجه‌های محدود سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن یوزپلنگ ایرانی تلاش در جهت بهبود شرایط و رفع کردن خلا ها را جزء وظایف خود می‌داند.

“حمایت مالی شرکت پتروکیمیا سپاهان (سینولکس) از مدیریت سالانه آب در میاندشت”

میاندشت در شهرستان جاجرم واقع شده و به واسطه خشکسالی و کمبود نزولات جوی یکی از مسائل اساسی در کیفیت زیستگاه میاندشت، تسهیل روند آبرسانی است. انجمن یوزپلنگ ایرانی از سال ۱۳۹۴ تلاش کرده تا در این جهت کمکی به محیط‌بانان و مسئولان میاندشت کرده باشد. پروژه محصور کردن آبشخورها برای کاهش تعارض بین شتر و حیات وحش و کمپین آب برای یوزها از این اقدامات بوده است.

این انجمن برای سال ۱۳۹۶ نیز با حمایت مالی شرکت پتروکیمیا سپاهان (سینولکس) و با همکاری اداره محیط زیست جاجرم برای خرید لاستیک و تعمیر تانکر آبرسانی، مرمت آبشخورها و مواردی از این دست، در این منطقه اقدام خواهد کرد.

امیدواریم چنین فعالیت‌هایی برای ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت زیستگاه‌های یوزپلنگ با حمایت مالی علاقه‌مندان به این گربه زیبای ایرانی، ادامه داشته باشد.

در پایان اجرا، گزارش نهایی این اقدام از طریق رسانه های انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام خواهد شد.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران