چهارمين جشنواره روز ملي يوزپلنگ

چهارمین جشنواره روز حفاظت از یوزپلنگ آسیایی امسال در روزهاي 25 و 26 شهريور ماه در باغ وحش تهران برگزار شد.

در این جشنواره علاوه بر انجمن یوزپلنگ ایرانی، انجمن دوستداران محیط زیست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، خبرگزاری سبزپرس، ماهنامه همشهري سرزمين من، انجمن طرح سرزمین و گروه طبيعت گردي يام نیز حضور داشتند. همچنین می توان از ایران خودرو به عنوان حامی یوزپلنگ ایرانی و شرکت سازه های نمایشگاهی سهلان به عنوان اسپانسر های این برنامه نام برد. از دیگر حامیان این برنامه پروژه یوزپلنگ آسیایی و باغ وحش ارم سبز بودند که البته غرفه ای نداشتند.

برنامه های انجمن در این جشنواره شامل غرفه ی انجمن برای آشنایی عموم با فعالیت های پژوهشی و آموزشی انجمن و همچنین ارائه ی اطلاعاتی درباره ی گوشتخواران بزرگ ایران مخصوصا یوزپلنگ بود. در غرفه ی دیگری محصولات آموزشي متنوعي به نفع تلاشهاي حفاظتي براي حفظ حيات وحش به فروش می رسید.

از فعالیت های دیگر می توان به رادیو یوز اشاره کرد که امسال حضور موثرتری در میان مردم داشت. همچنین کودکان می توانستند از بازی های مختلف ارائه شده از جمله یوز و پله، بدن من و بدن یوز، و همچنین بازی جدید نجات یوز لذت ببرند. جدید ترین اتفاقی که در این جشنواره رخ داد اجرای نمایش یوزپلنگ و شکارچی بود که با استقبال گسترده ی تماشاگران روبرو شد.

در سال 1386 به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی روز نهم شهریور ماه به مناسبت نجات توله یوزپلنگی در سال 73 که بعدها ماریتا نام گرفت به عنوان روز حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نام گذاری شد تا هر ساله به عنوان نمادی برای توجه و حفظ این گوشتخوار در خطر نابودی مراسمی در این روز برپا شود.  اما به علت تقارن 9 شهریور با ماه مبارک رمضان مراسم به تاریخ 25 و 26 شهریور ماه موکول شد .در مراسم امسال بيش از 30 نفر از اعضا و داوطلبان انجمن حضور فعالي داشتند.

Related posts

همراهی شهروندان اراک برای حمایت از یوزپلنگ ایرانی

همایش ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران