گزارشی از کمک مردمی برای تامین آب برای یوزپلنگ ها

پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت یکی از بهترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی است که هم اکنون حداقل دو خانواده یوز در آن زندگی می کنند. خوشبختانه تلاش های شبانه روزی محیط بانان باعث شده منطقه از آرامش و امنیت خوبی برخوردار باشد. منطقه ای دشتی و خشک با بارندگی سالانه 120 تا 160 ميليمتر…

این منطقه منابع آبی مختلفی دارد که آب مورد نياز 10 آبشخور مهم منطقه و همچنين دو پاسگاه دوشاخ و ضامن آهو، بصورت دستی و توسط تانکر 4500 ليتری تامين مي شود. هر کدام از آبشخورها در طول دوره شش ماهه گرما، 2 تا 3 بار در ماه بايد پر می شدند. يعنی برای تامين آب مورد نياز منطقه، در مجموع تانکر بايد ماهانه حداقل 24 بار وارد منطقه می شد.
هر بار آبرسانی به وسیله تانکر، توسط محيط بانان منطقه انجام می شود. از طرفی بر اساس استانداردهای جهانی، به ازای هر 2،000 هکتار عرصه خشکی، به يک محيط بان نياز است. اين در حالی است که پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حيات وحش مياندشت، با 84،435 هکتار وسعت، توسط 7 محيط بان در دو شيفت حفاظت مي شود. با اين ميزان کمبود نيرو، مشغول شدن يک محيط بان فقط برای انتقال آب، حفاظت فيزيکي منطقه را دچار مشکل می کرد.

نامه تشکر اداره محیط زیست جاجرم از اعضای انجمن یوزپلنگ ایرانی و گزارشی از آبرسانی با مبالغ جمع آوری شده

اداره حفاظت از محيط زيست شهرستان جاجرم، تصميم گرفت به جای محيط بانان، از يک فرد بومی و مورد اطمينان برای آبرسانی به منطقه کمک بگيرد. فرد مذکور از ابتدای ارديبهشت ماه شروع به کار کرد و مدت شش ماه این تلاش ادامه داشت.
طی فراخوانی بر روی سایت انجمن یوزپلنگ ایرانی، برای تامین دستمزد آبرسان از مردم کمک خواسته شد که خوشبختانه با حمایت گسترده و سریع دوستداران حیات وحش مواجه شدیم. در مدت 10 روز مبلغ موردنیاز تامین و به رییس پارک تقدیم شد.
کلیپ زیر گزارش مستندی است از همراهی شما عزیزان…

Related posts

بررسی گزارش مشاهده یوزپلنگ در روستای کلات سادات فرومد

مشاهده یک یوزپلنگ آسیب‌دیده در شمال توران + به‌روزرسانی

آیا تنها ۱۲ یوزپلنگ ایرانی در کشور باقیمانده است؟