گزارش عملکرد انجمن در سال ۱۳۹۹ منتشر شد

انتشار گزارش عملکرد انجمن در سال ۱۳۹۹ به صورت عمومی منتشر شد. این گزارش فعالیت‌های شاخص انجمن در سال ۱۳۹۹ را منعکس می‌کند. همچنین می‌توانید با حامیان هر پروژه نیز آشنا شوید.

سخن نخست گزارش

سال ۱۳۹۹ نقطه عطفی در فعالیت‌های انجمن بود. برای نخستین بار، فعالیت‌های حفاظتی و پژوهشی انجمن راه خود را به ذخیره‌گاه زیستکره توران باز کرد. منطقه‌ای که گمان می‌رود میزبان تنها جمعیت زادآور فعلی یوزپلنگ در کشور باشد. این ذخیره‌گاه با مساحتی بالغ بر یک و نیم میلیون هکتار در ۳ سطح منطقه حفاظت شده، پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد. طی سال ۱۳۹۹ بخشی از این ذخیره‌گاه به منظور شناسایی نقاط مناسب نصب دوربین در نیمه دوم سال تحت پایش توسط دوربین‌های تله‌ای قرار گرفتند تا نتایج زمینه‌ساز پایش متمرکز وسیستماتیک در سال ۱۴۰۰ شوند. همچنین در این مدت انجمن فعالیت‌های حفاظتی متعددی نیز در این منطقه به انجام رساند. ابطال پروانه چرای دام از یک مرتع ۵۶۰۰ هکتاری، مشارکت در ساخت پاسگاه محیط‌بانی، خرید تلمبه بادی چاه آب، استخدام محیط‌بان آب و تامین تجهیزات برای محیط‌بانان از جمله این اقدامات بودند. در این بین، فعالیت‌ها در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت نیز متوقف نشدند. پایش پناهگاه، تامین و تعمیر تجهیزات محیط‌بانان در کنار بازسازی مجدد آب‌بندها از فعالیت‌های انجمن در این ناحیه بودند.
پروژه‌هایی نظیر «جستجوگران امید» نیز به منظور بررسی وضعیت یوزپلنگ در خارج از این زیستگاه‌ها در سال ۱۳۹۹ کلید خورد. مجموع این فعالیت‌ها منجر به افزایش نیاز به حضور تیم انجمن در زیستگاه شد. تیم انجمن با وجود شرایط همه‌گیری کرونا و قرنطینه، حضوری پررنگ و کم سابقه در مناطق داشته است.
حامیان مالی انجمن نیز همچون همیشه بزرگترین سرمایه انجمن در به پایان رساندن برنامه کاری سالانه ما بودند.
همچنین بدون حضور دلگرم کننده و دغدغه‌مندانه محیط‌بانان، رؤسای مناطق، مدیران کل و دیگر دست‌اندرکاران، این میزان از تلاش هیچگاه به دستاوردهای ارزشمند ختم نمی‌شدند. سال ۱۳۹۹ را در حالی به پایان بردیم که بسیاری از ایده‌ها و فعالیت‌ها بزرگ به سال ۱۴۰۰ موکول شد تا با توان و انگیزه بیشتر، آماده جنگ برای بقای یوزپلنگ ایرانی در سال جدید باشیم.
مرتضی پورمیرزای
مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی

برای اطلاعات بیشتر و دانلود گزارش عملکرد اینجا کلیک کنید.

Related posts

گزارش عملکرد انگلیسی سه ساله انجمن (2021 تا 2023) منتشر شد

انتشار گزارش عملکرد انجمن در سال‌های 2019-2020

گزارش عملکرد انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۸ منتشر شد