مرور عکس های دوربین های تله ای عباس آباد

کل- ناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین

سال 1391 که انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری اداره کل محیط زیست استان اصفهان، اداره محیط زیست شهرستان نائین و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فاز اول برنامه ملی پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی را در پناهگاه حیات ­وحش عباس آباد اجرا نمود، تعدادی دوربین تله­ ای در این منطقه باقی گذاشت تا به صورت پراکنده نقاط مهم پایش شوند. همچنین به دلیل وجود شواهدی از حضور پلنگ، کارشناسان انجمن همواره وضعیت دوربین­ ها را با همراهی محیط بانان منطقه بررسی می­کردند. اواخر تیرماه امسال تصاویر زیبایی توسط دوربین­های تله ­ای انجمن یوزپلنگ ایرانی بر سر یک سنگ­ آب گرفته شد که در این میان تصویر به دست آمده از پلنگ حائز اهمیت بود.

این دوربین که با هدف ثبت پلنگ بر سر این سنگ‌آب کار گذاشته شده از گونه­ هایی مانند شاه روباه و گربه وحشی هم تصویربرداری کرده است. حسین اکبری رئیس اداره محیط زیست شهرستان نائین در این باره می گوید چنین سنگ­ آب­ هایی در تابستان قطعا جاذب گونه­ های بیشتری هستند و احتمال حضور کفتار، کاراکال و یوزپلنگ در این مناطق بسیار زیاد است.

محمدرضا حلوانی محیط بان پناهگاه حیات ­وحش عباس آباد که مردادماه امسال در دومین دوره جایزه یحیی به عنوان محیط بان نمونه کشور برگزیده شد نیز در این باره گفت: برای مستند کردن حضور پلنگ در عباس آباد بعد از حدود 30 سال، در ماه­ های اخیر بسیار تلاش کردیم و برای شناسایی نقاط مناسب برای دوربین­ گذاری، مسیرهای طولانی را راهپیمایی کردیم و پس از بررسی رد و آثار گونه ها نقاط مناسب را پیدا کردیم.

هم‌چنین محمدرضا حلوانی اظهار داشت با شناسایی نقاط مناسب برای تصویر برداری از پلنگ در روزهای باقیمانده از فصل گرما بر روی ثبت دوباره حضور یوزپلنگ در پناهگاه عباس آباد تمرکز خواهیم کرد.

وسعتی در حدود 300 هزار هکتار، کوه های بی­شمار، تپه ماهور­های فراوان و پوشش گیاهی و منابع آب مناسب موجب شده که عرصه پناهگاه حیات وحش عباس آباد به یکی از مستعد­ترین محدوده­ها برای حضور گوشتخواران کشور بدل شود.

Related posts

بررسی گزارش مشاهده یوزپلنگ در روستای کلات سادات فرومد

مشاهده یک یوزپلنگ آسیب‌دیده در شمال توران + به‌روزرسانی

آیا تنها ۱۲ یوزپلنگ ایرانی در کشور باقیمانده است؟