دی ۲۰, ۱۳۸۸

پلنگ بيرك در قاب دوربين (فروردين 1388)

از یك پلنگ در منطقه حفاظت شده كوه بیرك سیستان و بلوچستان عكسبرداری شد. بنا به اعلام اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، در تاریخ 3 فروردین 1387 این پلنگ به دام دوربینهای تله ای در محدوده ایرندگان در حوزه استحفاظی شهرستان خاش افتاد.

Read more

اميد تازه برای پلنگ ايرانی در بلوچستان

بالاخره از یک پلنگ ایرانی در محدوده اصلی منطقه حفاظت شده کوه بیرک بلوچستان عکسبرداری شد. این منطقه مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی در بلوچستان ایران بوده و براساس بررسی های به عمل آمده و تصاویر گرفته شده، وجود حداقل 5 قلده پلنگ ایرانی در این محدوده محرز می باشد.

Read more

فرهنگ نامه حيات وحش ايران منتشر شد

برای نخستین بار در کشور دانشنامه حیات وحش ایران (مهره داران) منتشر شد. این دانشنامه که به همت انتشارات طلائی و با همکاری علمی انجمن یوزپلنگ ایرانی چاپ شد، کتابی تمام رنگی با 367 صفحه است که ماحصل فعالیت و همکاری نزدیک تیمی از محققین، اساتید، عکاسان، نقاشان و ادیبان به مدت نزدیک به سه سال است که برخلاف دیگر کتاب های حیات وحش عمومی موجود در کشور نتیجه مطالعات و نه ترجمه است.

Read more

شکارگران آسمان دشتهای باز

پناهگاه حیات وحش میاندشت به رغم آنکه یک منطقه دشتی نه چندان وسیع می باشد، ولی تنوع بالایی از انواع پرندگان در این منطقه زیست می نماید، بطوریکه بیش از 70 گونه از انواع پرندگان طی سالهای مطالعه در این منطقه شناسایی شده است.

Read more

ببر خزر منقرض نشده است؟!

اخیرا مقاله ای علمی منتشر شده که براساس آن عنوان شده که ببر خزر منقرض نشده و همچنان وجود دارد. در این مقاله ذکر شده که ببر خزر كه اكوسیسمتهای جنگلی رودخانه ای واقع در مركز آسیا و متمایز از سایر زیرگونه های ببر تكامل یافته بود، در دهه 1970 در زمانی كه روشهای مطالعات مولكولی پیشرفته هنوز تكامل نیافته بودند، منقرض گردید.

Read more