Search
Close this search box.

خبرنامه پلنگ ایرانی

خبرنامه پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونه پلنگ در دنیا محسوب می شود که در طبقه حفاظتی “درمعرض خطر” قرار دارد. گستره انتشار آن کشورهای غرب آسیا (به استثنای شبه جزیره عربستان) می باشد و درحال حاضر، بیش از دو سوم جمعیت آن در طبیعت در داخل مرزهای ایران زیست می نماید. پلنگ، گربه‌سان باشکوهی است که افزون بر ارزش‌های اکولوژیک در حیات وحش به سبب نوع رفتار و ظاهر زیبایش در فرهنگ و آداب و رسوم جوامع انسانی جایگاه ویژه‌ و پر رنگی دارد. پلنگ به سبب توانایی بسیار زیاد در سازگاری با شرایط متنوع، روزگاری در بیشتر نقاط ایران دیده می‌شد ولی به دلایل متعددی هم‌چون تخریب زیستگاه و شکار، جمعیت این گونه ارزشمند، بسیار کاهش یافته و عمدتاً به چند زیستگاه جدا از هم محدود شده‌است.

از سال 1385، انجمن یوزپلنگ ایرانی فعالیتهای مطالعاتی و آموزشی مختلفی در سرتاسر کشور برای حفاظت از بزرگترین گربه سان کشور انجام داده است و از سال 1389 که “سال پلنگ” در ایران نام گرفت، با توجه به وضعیت نگران‌کننده و وخیم جمعیت پلنگ در کشور و نیز با استفاده از تجربه‌ سال‌ها پژوهش در رابطه با این بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران در نقاط مختلف کشور، به منظور حمایت از پلنگ ایرانی مجموعه برنامه‌هایی را آغاز نمود.

از آنجا که پایدارترین شکل حفاظت از حیات وحش، حفاظتی با مشارکت مردم و بر مبنای اصول علمی است این برنامه‌ها بر پایه تنویر افکار عمومی و افزایش آگاهی مردم در رابطه با پلنگ در کشور بر اساس پژوهش‌های علمی استوار خواهد بود. از جمله این برنامه‌ها می توان به مواردی نظیر تهیه محصولات آموزشی برای معرفی پلنگ، برگزاری همایش و کارگاه‌های آموزشی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها و خبررسانی در رسانه‌ها، آموزش و آگاهی‌سازی جوامع محلی حاشیه زیستگاه پلنگ و همچنین طرح موضوعات پژوهشی در رابطه با جنبه‌های مختلف حفاظت از پلنگ اشاره نمود. از سوی دیگر، فعالیتهای گسترده ای برای آموزش کارشناسان و محیط بانان در سطح کشور درحال اجرا می باشد.

هدف از اجرای این برنامه‌ها شناساندن پلنگ به طیف‌های مختلف اجتماع و حساس‌ساختن مردم نسبت به وضعیت آن در کشور است تا در آینده، شاهد تعامل اصولی جوامع انسانی با پلنگ باشیم به‌طوری که روند رو به کاهش جمعیت آن متوقف شده و در ادامه با فراهم آمدن شرایط مناسب، جمعیت آن احیا شود. از آنجا که این برنامه‌ها آغاز یک برنامه همه‌جانبه و گسترده است از همین رو انجمن یوزپلنگ ایرانی آمادگی خود را برای همکاری با همه افراد، گروه‌ها، اداره‌ها و موسساتی که علاقه‌مند به شرکت در این حرکت ملی هستند اعلام می‌دارد.

آرشیو خبرنامه های مربوط به سال پلنگ

شماره 1 –  آوریل  2010

شماره 2 –  ژوئن  2010

شماره 3 –  آگوست   2010

شماره 4 –  اکتبر   2010

شماره 5 – دسامبر 2010

شماره 6 –  می   2011

ارتباط با انجمن

آدرس دفتر:
تهران، ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، پلاک ۳، واحد ۲
لطفا پیش از مراجعه حضوری به دفتر انجمن، با ما تماس بگیرید.
تلفن تماس و واتساپ: 09352450054
کدپستی: 13311974635

تازه‌ترین اخبار

قدرت گرفته از سرور‌های پارس‌پک

© تمامی حقوق برای انجمن یوزپلنگ ایرانی محفوظ است. ۱۳۸۰ – ۱۴۰۲