آموزش تنوع زيستی در کالمند يزد

تدوين پروژه آموزش محيط‌زيست با موضوع تنوع زيستي در شهرستان مهريز و روستاهاي منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران از اسفند ماه سال 1388 در دستور کار گروه آموزشي انجمن يوزپلنگ ايراني قرار گرفت. اين منطقه به دليل داشتن تنوع گونه‌اي بالا و  هم‌چنين وجود گونه‌هايي که در معرض انقراض هستند، از اهميت زيادي برخوردار است. بنابراين با در نظر گرفتن عواملي چون جاده، تخريب زيستگاه و شکار (به خصوص شروع به شکار جوانان روستاها) در منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران که در زمره مهمترين تهديداتي هستند که پيش روي تنوع زيستي در اين منطقه قرار گرفته‌اند، نياز به آموزش بيش از پيش احساس مي‌شود. از اين رو اين طرح در نظر دارد تا با آموزش افراد مرتبط در گروه‌هاي سني مختلف، با در نظر داشتن مسائل و مشکلات منطقه حفاظت شده کالمند-بهادران، در جهت حفاظت از تنوع زيستي منطقه به‌ويژه گونه‌هاي مهم و در معرض خطر انقراض از جمله پلنگ و يوزپلنگ گام بردارد. کالمند يکی از مهمترين زيستگاه های پلنگ ايرانی در استان يزد بوده و درعين حال، در کنار بافق که يکی از حساسترين زيستگاه های يوزپلنگ در کشور است، واقع گرديده است.

 در اين راستا، در مرحله اول رايزني با اداره کل محيط زيست استان يزد، آموزش و پرورش و فرمانداري شهرستان مهريز انجام شد. سپس شناسايي منطقه و جمع‌آوري اطلاعات پايه از جمله تعداد روستاها، تعداد مدارس، تعداد دانش‌آموزان، مشاغل، وضعيت معيشتي و … صورت گرفت. در ادامه آشنايي دانش آموزان و اولياي مدارس راهنمايي و دبيرستان دخترانه و پسرانه منطقه بهادران با تيم آموزشي انجمن يوزپلنگ ايراني به شکل معرفي اعضا و ارائه سوابق مشابه اين تيم به‌ويژه در منطقه حفاظت شده کوه بافق و نيز جلسه پرسش و پاسخ به منظور ايجاد آمادگي در دانش‌آموزان براي شروع کار در مهرماه صورت گرفت.

 از آنجا که اجراي اين طرح با همکاري و استقبال کارمندان اداره محيط زيست شهرستان مهريز مواجه شد اقدام به برگزاري کارگاه هم‌انديشي با پرسنل اداره محيط‌زيست شهرستان مهريز و منطقه حفاظت شده کالمند و بهادران با هدف تدقيق نياز سنجي آموزشي در سومين سفر گروه آموزشي به منطقه شد. اين جلسه که با حضور اکثريت کارمندان اداره ‌محيط‌زيست و محيط‌بانان منطقه همراه بود مسائلي هم‌چون ارزش‌هاي منطقه، مشکلات منطقه و راه‌ حل‌هاي پيشنهادي جهت کاهش معضلات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. در ادامه اين سفر بازديد از منطقه به همراه محيط‌بان و هميار محيط‌بان انجام گرفت.

 اجرای برنامه­های آموزشی این پروژه با برگزاری کارگاه تنوع زیستی ویژه دانش­آموزان در مهرماه ادامه یافت. این کارگاه در مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه بهادران، دبیرستان دخترانه و پسرانه بهادران و مدارس راهنمایی شبانه­روزی دخترانه و پسرانه سریزد برگزار شد. مطالب آموزشی با موضوع تنوع زیستی در 3 ایستگاه؛ تنوع جانواران بزرگ، تنوع جانوران کوچک و تنوع گیاهان با حضور 4 اموزشگر و 1 مستندساز ارائه شد.

 لازم به ذکر است به منظور تحهيز کتابخانه های مدارس محلی، کتب مختلفی به کتابخانه مدارس اهدا نمود. محيط بانان منطقه نيز در کارگاه های مدارس حضور یافته و توضیحاتی در مورد ارزش منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران و نیز وظایف و نقش محیط­بانان ارائه نمودند که به نظر می­رسد گام مؤثری در راستای تقویت تعامل بین دانش­آموزان و کارکنان اداره حفاظت محیط زیست باشد. در پایان در جهت بهبود کیفیت و ارتقای سطح آموزشی طرح برگه­هایی در دو رنگ برای ثبت نظرات مثبت و منفی دانش­آموزان توزیع شد تا بتوان برای ارزیابی کار از آن­ها استفاده کرد.

 در ادامه اين برنامه آموزشی، کارگاه های آموزشی و تورهای بازديد از منطقه برای دانش آموزان و معلمان آنها برگزار خواهد شد. اين برنامه با همکاری اداره کل حفاظت محيط زيست يزد اجرا شده و تا بهار سال آتی ادامه خواهد داشت.

 

 

 

انتقال تجربيات آموزشی و نشان دادن فعاليتهای آموزشی صورت گرفته در بافق به محيط بانان کالمند

 


 

طراحی برنامه آموزشی جوامع محلی با مشارکت محيط بانان کالمند

 


 

ارزيابی اطلاعات دانش آموزان مهدی آباد پيش از آغاز آموزش

 


 

 

 

 

آموزش دانش آموزان با استفاده از وسايل کمک آموزشی

Related posts

کتاب درس‌آموخته‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد

تغییر روش، بخشی از حفاظت است

فراخوان دوره تخصصی «آشنایی با رویکرد مشارکتی و ابزارهای آن»