آموزش دامداران و شكارچيان در عباس آباد و دره انجير

کاروان نمایش «دردسرهای یوزپلنگی» سفرهای خود را به منظور آشنايي دامداران و شكارچيان پيرامون زيستگاه هاي يوزپلنگ آغاز کرد. اولین سفر به سوی روستاهای چوپانان، خرانق و رباط پشت بادام در تاریخ های 26 و 27 و 28 آبان ماه برگزار شد. این برنامه که با محوریت آشنایی مردم محلی با یوزپلنگ و خطرات تهدید کننده زندگی آنها اجرا می شود با دربرگرفتن برنامه های جانبی دیگر، هدف آشنایی با حیات وحش منطقه و کاهش تعارض با حیوانات را دنبال می کند.

گروه نمایش، پس از اجرای تئاتر، گفتگوی كوتاهي بین بازیگر نقش شکارچی و اهالی روستا در رابطه با شکار و حفاظت صورت داد. سپس با پخش چند فیلم آموزشی و شناخت حیوانات وحشی برنامه رو به پایان رفت. در انتها دانش آموزان با انجام بازی یوز و پله با ویژگی های بیشتری در مورد یوزپلنگ آشنا شدند.

 

برنامه شماره 1: چوپانان، پناهگاه حيات وحش عباس آباد

این برنامه در بخش چوپانان با حضور 120 نفر از دانش آموزان و بقیه اهالی روستا در يكي از مدارس برگزار شد. آقای حلوانی محیط بان این منطقه درباره حیات وحش و ضرورت حفاظت از آن برای اهالی توضیح دادند.

 

 

 

 

 برنامه شماره 2: خرانق، پناهگاه حيات وحش دره انجير

در روز دوم در بخش خرانق، حدود 150 نفر از اهالی و خصوصا دانش آموزان روستا حضور داشتند و آقای موسوی به عنوان سرپرست منطقه و محیط بان نمونه زیستگاه های یوزپلنگ به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

برنامه شماره  3: رباط پشت بادام، پناهگاه حيات وحش دره انجير

در روز آخر، برنامه در حسینیه روستای رباط پشت بادام  و با شرکت حدود 100 نفر از مسئولین، معتمدین، بزرگسالان و تعداد کمی از دانش آموزان روستا اجرا شد و آقای مهندس اکبری، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، توضیحات کاملی در باره شکارگری و اثرات سوء آن ایراد نمود.

از نکات مثبت این سفر می توان به آشنایی مردم با محیط بانان منطقه خود و ایجاد ارتباط بیشتر بین آنان اشاره کرد.این اثر گذاری تا جایی پیش رفت که تعدادی از جوانان روستای رباط پشت بادام داوطلب همکاری با سازمان محیط زیست در جهت مقابله با شکار و حفاظت از منطقه شدند.

در این میان حضور شکارچی جوانی سه سال پیش شکار را کنار گذاشته است و آماده ی همکاری با سازمان است مسرت بخش بود. از سوی دیگر نظر مساعد مدیر عامل شرکت معدن سنگ آهن رباط به مسئله ی حفاظت از حیات وحش جلب شد و ایشان به مسئولین سازمان محیط زیست منطقه قول همکاری دادند.

 

سخنراني معاون فرماندار اردكان

 

 گفتنی است استقبال اهالی روستاها در میان تمام اقشار سنی، از اجرای نمایش چشمگیر بود و گروه نمایش را ترغیب به پیگیری این سفرها کرد. اين برنامه آموزشي تلاش مشتركي بين انجمن يوزپلنگ ايراني، پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي و ادارات كل حفاظت محيط زيست استانهاست كه تا پايان زمستان سال جاري براي اكثر زيستگاه هاي يوزپلنگ در كشور به اجرا درخواهد آمد.

 

Related posts

کتاب درس‌آموخته‌های انجمن یوزپلنگ ایرانی منتشر شد

تغییر روش، بخشی از حفاظت است

فراخوان دوره تخصصی «آشنایی با رویکرد مشارکتی و ابزارهای آن»