تجلیل از محیط بانان پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین

در مراسمی با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، رییس اداره محیط زیست شهرستان نایین و مدیرعامل انجمن یوز پلنگ ایرانی از محیط بانان و مسوولان پناهگاه حیات وحش عباس آباد در نایین تقدیر شد.

در این مراسم که در اداره محیط زیست شهرستان نایین برگزار شد، مهندس حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر لزوم حفاظت از منابع طبیعی به خصوص حیات وحش استان اصفهان گفت: این استان گونه های حیات وحش شاخصی دارد و لذا سازمان های غیر دولتی( NGOها ) باید وارد کار بشوند و ادارات دولتی نیز با آنان همکاری جدی و بیشتری داشته باشند تا NGOها بتوانند مسولیت بیشتری را قبول کنند.

وی خاطرنشان کرد که ادارت دولتی به اندازه کافی بودجه و امکانات ندارد که در همه مناطق مطالعات پایه ای داشته باشد.

در این مراسم همچنین مهندس “حسین اکبری” رییس اداره محیط زیست شهرستان نایین با تشریح موقعیت ویژه پناهگاه عباس آباد و اریه تصاویر از تنوع زیستی و گوشتخواران منطقه گفت: اگر از این منطقه به خوبی حفاظت شود آینده خوبی ازلجاظ جانوری و اکوسیستم در آینده در استان اصفهان خواهد داشت.

وی با تاکید بر رونق بخشیدن به اکو توریسم در منطقه و پناهگاه حیات وحش عباس آباد گفت: گروه های داوطلب و NGOها می توانند کمک کنند که پای توریست به این منطقه باز شود.

وی اضافه کرد که آمدن توریست به این پناهگاه موجب رشد اقتصادی و علمی می شود و از تعارضات در منطقه و تخریب زیستگاه جلوگیری خواهد کرد.

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی مهندس”مرتضی اسلامی” نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی ها و گونه های جانوری شاخص در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین، گزارشی از برنامه پایش ملی جمعیت یوزپلنگ آسیایی در سطح کشور ارایه کرد.

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی همچنین از محیط بانان و روسای منطقه که با وجود مشکلات از منطقه حفاظت می کنند تقدیر کرد.

انجمن یوزپلنگ ایرانی همچنین به پاس خدمات محیط بانان و مسولان پناه گاه حیات وحش عباس آباد ، هدایایی را  به آنان تقدیم کرد.

پناه گاه حیات وحش عباس آباد در شهرستان نایین بالغ بر 400 هزار هکتار وسعت دارد که گونه هایی همچون یوز پلنگ و پلنگ در آن وجود دارد و از آنها تصویر برداری شده است.

گونه هایی همچون گربه شنی،  گربه وحشی و کاراکال از دیگر گربه سانان موجود در این پناهگاه هستند.

گرگ ، شاه روباه ، روباه شنی، و روباه معمولی و گیاه خوارانی همچون کل و بز ، قوچ و میش و جبیر و انواع پرنده های شکاری و جونده ها نیز در پناه گاه حیات وحش عباس آباد شهرستان نایین وجود دارد.

نزدیکی پناهگاه عباس آباد به “پناهگاه حیات وحش دره انجیر” ، “پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه” و “منطقه شکار ممنوع بزرگی”، می تواند در ایجاد یک اکوسیستم کلان نقش بسیار موثری ایفا کند.

Related posts

امید برای نجات یوز ایرانی کمرنگ‌تر شد

آغاز همکاری انجمن با برند RNS

شرکت انجمن در سرشماری تابستانه توران