نوزدهمین سمینار حیات­ وحش برگزار شد

نوزدهمین سمینار حیات­ وحش انجمن یوزپلنگ ایرانی با محوریت گوشتخواران بزرگ جثه برگزار گردید. در این سمینار 35 نفر از علاقمندان و کارشناسان شرکت کرده و مباحث مطرح شده را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

در بخش نخست سمینار آقای علی رضایی از اهمیت آشیان بوم­شناختی غذایی گوشتخوران بزرگ جثه صحبت و سوال پژوهش خود را این طور مطرح کردند: آیا آشیان بوم­شناختی غذایی پلنگ و یوزپلنگ در منطقه حفاظت­شده کوه بافق با هم­دیگر هم­پوشانی دارد؟

ایشان تحت عنوان تحقیقی با موضوع « بررسی آشیان بوم­شناختی پلنگ و یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده کوه بافق» به این سوال پاسخ داده­اند. بنابر نتایج بدست آمده از جمع­آوری و مطالعه سرگین­های دو گونه، پلنگ از تعداد بیشتری طعمه نسبت به یوزپلنگ استفاده کرده و تقریبا اولین طعمه­ای که در دسترسش قرار می­گیرد را شکار می­کند ولی یوزپلنگ از تعداد طعمه کمتری تغذیه کرده و در شکار، تخصصی­تر عمل می­نماید. در نهایت این دو گونه در شکار سم­داران وحشی که طعمه غالبشان است دارای هم پوشانی کامل در زیستگاه می­باشند.

در بخش دوم از «تخمین اندازه جمعیت خرس قهوه­ای در منطقه حفاظت شده ارسباران» صحبت شد. این پژوهش با روش­های مولکولی توسط آقای احسان محمدی مقانکی بر روی سرگین­ خرس­های قهوه­ای منطقه ارسباران انجام گرفته که در طی 10 هفته نمونه­برداری در منطقه و جمع آوری 106 نمونه سرگین، تعداد 31 فرد خرس قهوه­ای شناسایی شده است که 19 فرد آنها نر و 11 فرد آنها ماده بوده­اند. جهت حفاظت بهتر از گونه جمعیت خرس در ارسباران تخمین زده شده است که به خوشبینانه­ترین شکل 67 فرد و بد بینانه ترین شکل حداقل 37 فرد خرس در منطقه وجود دارند.

این نشست­ها با همکاری انتشارات فنی ایران در محل سالن اجتماعات این انتشارات به صورت دو ماه یکبار برگزار می­گردد.

Related posts

یوزپلنگ های آسیایی در بیست و هفتمین سمینار حیات وحش

بیست و ششمین سمینار حیات وحش برگزار شد

برگزاری آخرین سمینار حیات وحش در سال 1394