اعلام نتایج پروژه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در همایش یوزپلنگ ایرانی

همایش “یوزپلنگ ایرانی” با حضور رئیس سازمان محیط زیست، کارشناسان حیات وحش و محیط زیست و محیط بانان در روز شنبه 13 مهرماه 1392 در سالن همایشهای بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. دراین همایش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از فراخوان ملی بررسی وضعیت محیط زیست ایران خبر داد و گفت: تشکل‌ها می‌توانند گزارش خود را در فرمتی که روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست منتشر می‌شود تنظیم و برای سازمان ارسال کنند. پس از بررسی های لازم گزارش جامعی از وضعیت محیط زیست ایران به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

دکتر معصومه ابتکاربه بازپس گیری شکایات سازمان از فعالان حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت : سازمان هرگز شکایتی از فعالان حوزه محیط زیست نخواهد داشت و با روی باز انتقادات و پیشنهادات را می پذیرد. وی با اشاره به اینکه دوره جدید، دوره خوبی برای نهادهای مردم نهاد خواهد بود، گفت: برای نهادینه سازی مسئله حفاظت حمایت از نهاد های مدنی که در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت می کنند،ضروری است.

دکتر ابتکار با اعلام اینکه حمایت از تشکل های مردمی وظیفه سازمان است، افزود: انجمن یوزپلنگ ایرانی یک نمونه از سازمانهای مدنی است که با وجود محدودیت ها، با انگیزه و نگاهی علمی – تخصصی در طی سال های متمادی به فعالیت های خود در زمینه حفاظت از یوزپلنگ ادامه داده است.

وی افزود: در زمینه حفاظت از یوزپلنگ تلاش های خوبی صورت گرفته است و محیط بانان در زمینه اجرای برنامه های حفاظتی بیشترین نقش را دارند. وی در ادامه گفت: بازنگری و آسیب‌شناسی در همه بخش‌ها اعم از دولتی، اجرایی، علمی و نهادهای مدنی ضروری است تا براساس آن برنامه های آینده محیط زیست برنامه ریزی شود به‌گونه‌ای که طی آن
تکلیف تمام بخش‌ها اعم از دولت، تشکل‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط مشخص شود تا همه در قبال تکالیفی که دارند پاسخگو باشند.

ابتکار در پایان با اشاره به اینکه تشکل های بین المللی در عرصه حفاظت همکاری خوبی داشته اند، گفت: ادامه همکاری با فعالان بین المللی و استفاده از تجربیاتشان در عرصه حفاظت این گونه ارزشمند در حال انقراض ضروری است .ضمن آنکه استانداران و مسئولان محلی باید محیط‌زیست را در حفاظت از یوز یاری کنند باید به شکارچیان و صاحبان اسلحه آموزش های لازم ارائه شود.

اعلام نتایج نهایی پروژه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی برای نخستین بار نتایج نهایی پروژه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی توسط مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی ارائه شد. مرتضی اسلامی دهکردی با اشاره به اینکه با وجود تلاش‌های حفاظتی، جمعیت یوزپلنگ ایرانی روندی رو به کاهش داشته است، گفت: براساس نتایج بررسی‌های صورت گرفته از سال ١٣۹٠تا ١٣۹٢ در زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ در ایران مشخص شد که ٤٠ تا ٧٠ عدد یوزپلنگ در کل ایران زیست می کنند.

اسلامی دهکردی به وضعیت بحرانی یوزپلنگ آسیایی اشاره کرد و گفت : در دهه ٧٠، ساليانه حداقل ٢ يوز توسط انسان کشته می شود و در دهه ٨٠، ١١ مورد يوزپلنگ بواسطه تصادف جاده ای و١٣مورد بر اثر شکار توسط انسان کشته شدند که در دهه ۹٠ به رغم کاهش تلفات جاده اي، حداقل ٥ يوزپلنگ توسط انسان از پا درآمدند. اسلامی گفت: تخریب زیستگاه های یوز بویژه چرای بی رویه دام ، احداث جاده و معادن عوامل اصلی کاهش تعداد یوزپلنگ ها در چند دهه اخیر می باشند.

وی با اشاره به اینکه تعداد محيط بانان زيستگاه هاي يوزپلنگ در کشور، ٣٢ برابر کمتر از استانداردهاي جهاني هستند،گفت: در حالی که طبق استاندارد جهاني بايد از هر ۲ هزار هکتار عرصه خشکي و هر يک هزار هکتار عرصه تالابي ، يک محيط بان حفاظت کند در ایران به ازای هر ٦٤ هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد
که این رقم در دو زیستگاه اصلی یوز در استانهای کرمان و خراسان شمالی به ترتیبیک محیط بان بازای هر ٢٧١٥٣٤ هکتار و ١٢٠٦٢ هکتار می باشد .

اسلامی افزود: حفاظت از حیات وحش وظیفه ارگان خاصی نیست، بلکه نیازمند حمایت همه گروه ها بویژه بخش صنعت است.

حفاظت از یوزپلنگ وظیفه ملی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه امروز همایش یوزپلنگ ایرانی جنبه ملی دارد، گفت: آیندگان قدردان تلاش های محیط بانان در حوزه حفاظت از حیات وحش خواهند بود.

دکتر احمدعلی کیخا با اشاره به اینکه اگر میراث طبیعی از بین برود، حیات جامعه ایرانی دچار چالش خواهد شد، گفت: اگر در زمینه حفاظت نمی توانیم کمکی کنیم، باید عوامل تهدید و
تخریب زیستگاه های یوز را نیز فراهم نسازیم وی افزود: سازمان محیط زیست و محیط بانان به تنهایی نمی توانند از یوزپلنگ حفاظت کنند و همکاری سازمان ها ی مردم نهاد و مردم ضروری است و باید رویکردهای محیط زیستی بطور ویژه ای دنبال شود.

وی در ادامه افزود: اصحاب رسانه و نهاد های مردمی باید کاستی ها در زمینه حفاظت را هدف قرار دهند و در زمینه حفاظت یاری دهنده سازمان محیط زیست باشند.

همایش روز ملی یوزپلنگ، موفقیت پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به شرایط دشوار اجرای پروژه اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه روش های حفاظت متعدد نیست اما مقابله با عوامل تهدید یوز روز به روز دشوارتر می شود. وی گفت: تخریب زیستگاه های یوز ریشه در عوامل انسانی و مردمی دارد و باید در زمینه عوامل تهدید یوز اطلاع رسانی صورت گیرد.

جوکار ارتقای وضعیت معیشت مردم را مهمترین عامل کاهش تخریب زیستگاه های یوز معرفی کرد و گفت : وضعیت معیشت مردم باید هدف گذاری شود که این مهم با همکاری سازمان محیط زیست، حامیان یوز و نیز تأمین اعتبارات مالی لازم تحقق می یابد.وی با بیان اینکه مشارکت مردم در زمینه حفاظت ضروری است، افزود: با استفاده از پدیده اکوتوریسم اصولی ، مشارکت مردم در چرای دام به صورت پایدار و نیز در نظر گیری مناطق ویژه ای برای شکار در خارج از زیستگاه های یوز می توان از سریع ترین پستاندار خشکی حفاطت کرد. توسعه شکار پایدار، رویکرد جدیدی است که برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض در کشورهایی مانند پاکستان و تاجیکستان انجام شده و اتحادیه حفاظت از تنوع طبیعی نیز آن را تأیید کرده است.

مهندس جوکار با اشاره به اینکه مسئولیت اصلی حفاظت بر عهده محیط بانان است، گفت: با وجود وسعت ٦ میلیون هکتاری زیستگاه یوز در ایران،  تعداد محیط بانان کم است و افزایش حمایت های مادی – معنوی از محیط بانان و دیگر سازمان های فعال در این عرصه ضروری است.

تقدیر از فعالان و حامیان یوزپلنگ

همچنین در این همایش از حامیان یوزپلنگ ایرانی بویژه محیط بانان، هنرمندان، اصحاب رسانه و همیاران نمونه محیط زیست به شرح زیر تقدیر شد:
رسانه حامی یوزپلنگ: علی رضا بهفر، مدیر شبکه رادیویی سلامت (به خاطر پوشش کامل اخبارو مناسبت های مرتبط با یوزپلنگ)

·
خبرنگار حامی یوزپلنگ: اسدالله افلاکی از روزنامه همشهری (به خاطر پوشش کامل اخبار و مناسبت های مرتبط با یوزپلنگ)

·
علی رضا کاویانی راد (به خاطر تولید انیمیشن “یوز ایرانی” برای کودکان)

·
حسن تفتیان (قهرمان و رکوردار دوی ١٠٠متر کشور به عنوان “سفیر یوزپلنگ”)

حامیان مالی:

·
مهنئس معتمد از گروه صنعتی ایران خودرو

·
سامان گلریز (با تشکر از خانواده محترم و حامی گلریز)

·
دکتر درویشی، شرکت توربین و توربو کمپرسور ماد

·
مهندس پور سعیدی، شرکت های خودرو سفارشی ایران خودرو، آپکو

·
مهندس تمکین، مدیر عامل محترم شرکت ایساکو

·
مهندس مهدی جو، مدیر عامل محترم شرکت ایسیکو

محیط بانان:

·
وحید امیریان (پناهگاه حیات وحش عباس آباد – اصفهان)

·
محمد رضا حلوانی (پناهگاه حیات وحش عباس آباد – اصفهان)

·
سعید شفعییان (منطقه حفاظت شده درونه- خراسان رضوی)

Related posts

«خورشید» همچنان بزرگترین امید توران

تمام آنچه از مرگ پسر خورشید می‌دانیم

انتشار گزارش پایانی «پایش وضعیت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه های شمالی- 1401»