تمام آنچه از مرگ پسر خورشید می‌دانیم

هفته گذشته خبر رسید که یک یوزپلنگ در محدوده منطقه آزاد مابین توران و میاندشت مشاهده شده است. در تصاویر ضبط شده توسط محیط‌بانان، وضعیت نامناسب حیوان کاملا مشهود بود. نفس نفس زدن این یوزپلنگ و دهان خونین موجب نگرانی ما شده بود.

همچنین در ویدیو ضبط شده مشهود بود که به زیر زبان این یوزپلنگ یک زالو چسبیده است. این یوزپلنگ نر جوان، که در سال ۱۳۹۸ توسط اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان «تارا» نام گذاری شده بود، برای مدت طولانی دیده نشده بود تا اینکه حدود ۳ هفته قبل از مرگ، تصاویرش پس از چند سال در محدوده دوربین‌گذاری ما در عباس‌آباد به ثبت رسید.

پس از مرگ یوزپلنگ و اعلام اعتراض انجمن به سازمان مبنی بر وجود شبهه در خصوص دلایل مرگ، سازمان محیط زیست قول برگزاری جلسه بررسی موضوع با حضور دامپزشکان مستقل را داده است. لذا جهت تکمیل اطلاعات باید تا آن زمان منتظر ماند.

با این وجود موارد ذیل صرفا شنیده‌های ما تا این لحظه از مرگ یوز جوان است. هرکدام از این موارد ممکن است توسط سازمان رد یا تایید شوند و ما به دنبال مستندات دقیق این موضوع خواهیم بود چرا که مرگ یک یوزپلنگ نر در جوانی، ضربه جدی به جمعیت شکننده یوزپلنگ در ایران است:

  • بر اساس گزارش‌های محلی، این یوزپلنگ چندین روز در محدوده تصویربرداری حضور داشته و از آنجا دور نشده. حتی پس از حضور محیط‌بانان (صبح شنبه ۱۴ مرداد) همچنان در سایه‌ درختان همان محدوده حضور داشته و ظاهرا توان فرار کردن نداشته است.
  • ضعف، نفس نفس زدن، خونریزی از دهان و حضور زالو در حیوان کاملا در تصاویر مشهود است (تصاویر در اختیار انجمن یوزپلنگ ایرانی قرار دارد و در صورت موافقت سازمان محیط زیست منتشر می شود).
  • دامپزشک معتمد اداره کل سمنان برای بررسی وضعیت عازم منطقه می‌شود و شنبه شب به منطقه می‌رسد.
  • نهایتا صبح یکشنبه پس از طلوع آفتاب، یوزپلنگ بی هوش شده به پاسگاه عباس‌آباد منتقل می‌شود. دهان و گلوی حیوان آلوده به تعداد زیادی زالو بوده است.
  • در محل بیهوشی سرم جهت کنترل شرایط یوزپلنگ، توسط دامپزشک تزریق شده است زیرا علائم کم خونی شدید مشاهده می شود.
  • یوزپلنگ پیش از ظهر از مسیر جاده عباس‌آباد به میامی، به سمت مرکز نگهداری یوزپلنگ‌ها در شمال پارک ملی توران منتقل می‌شود.
  • از باکس انتقال و شرایط بالینی حیوان در هنگام انتقال اطلاعات دقیقی در دسترس ما نیست.
  • نتیجه مشاهده مستقیم کارشناسان از منابع آبی محدوده حضور یوز، وجود تعداد بالای زالو در آب بوده است.
  • نهایتا دلیل مرگ حیوان پس از رسیدن به پاسگاه دلبر، کم‌خونی شدید اعلام شده و بدن یوزپلنگ جوان جهت کالبد شکافی و بررسی دلایل مرگ به سازمان محیط‌زیست منتقل می‌شود.
  • گزارش کالبدشکافی و عملیات انتقال تا این لحظه در دسترس افراد مستقل جهت بررسی قرار نگرفته است.

انجمن تا روشن شدن ابعاد موضوع پیگیری خود را ادامه خواهد داد چرا که این ضربه به جعیت وحشی، آن‌هم در شرایطی که با بحران جمعیت شناخته شده از نرها مواجه هستیم،‌ می‌تواند صدمه‌ای غیر قابل جبران باشد. منتظر خبرهای تکمیلی باشید.

Related posts

«خورشید» همچنان بزرگترین امید توران

انتشار گزارش پایانی «پایش وضعیت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه های شمالی- 1401»

ثبت نخستین زادآوری یوزپلنگ آسیایی در سال 1402