امیدی تازه برای دربند راور کرمان

پس از 18 ماه دوربین گذاری در پناهگاه حیات وحش دربند راور، بالاخره یکی از دو گربه سان بزرگ جثه این منطقه به دام دوربین های تله ای افتاد. در این پروژه که از مهر 1391 توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راور با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان درحال اجراست، بیش از 25 نقطه در بخشهای مختلف منطقه با استفاده از دوربینهای تله ای موردپایش قرار گرفتند تا اینکه در فروردین سال 1393، از پلنگ ایرانی در دو نقطه این منطقه عکسبرداری شد. پیش از این، از گربه وحشی و کاراکال نیز در این منطقه تصویربرداری شده بود. یکی از تصاویر نشان دهنده جنسیت ماده این پلنگ است و زاویه متفاوت تصویر دیگر امکان مقایسه خالها و شناسایی افراد را غیرممکن می نماید. با این حال، ظاهر این جانور نشان از آن دارد که هر دو تصویر که در دو نقطه متفاوت با فاصله 8 کیلومتر گرفته شده است، احتمالا متعلق به یک فرد می باشد.یش از این نیز در سال 1386 یک پلنگ در این منطقه براثر تصادف با خودروهای عبوری ازبین رفته بود.

پناهگاه حیات وحش دربند در شرق شهرستان راور در استان کرمان قرار دارد که به دلیل وجود ناامنی های متعدد، امکان بررسی تنها بخشی از منطقه در آن وجود دارد. به همین دلیل، به دلیل پیگیری محیط بانان این منطقه و همچنین کارشناسان انجمن بالاخره این تصویر بدست آمد. با اینکه تابحال در 4 نقطه دوربین های تله ای در محلی که رد یوزپلنگ تازه در آن دیده شده، کار گذاشته شده اند، ولی هنوز موفقیتی برای تصویربرداری از یوز در این منطقه بدست نیامده و تلاشها همچنان ادامه دارد. تصاویر پلنگ امید تیم این پروژه را برای ثبت حضور یوز در منطقه دوچندان نموده است.

Related posts

«خورشید» همچنان بزرگترین امید توران

تمام آنچه از مرگ پسر خورشید می‌دانیم

انتشار گزارش پایانی «پایش وضعیت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه های شمالی- 1401»

1 نظر

Mmsh ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۵:۰۲ ب.ظ
خدا انشالله به همه تون عمر طولاني عطا كند. ما كه كاري از دستمون بر نمياد ولي خواهش ميكنيم ادامه بديد... به اميد آن كه تمامي ٧٤ گونه در حال انقراض ايران وضعيت بهتر و فراواني و يا حتي غالب در منطقه (!) داشته باشن و جانوراني چون ببر و شير ايراني احيا شوند.

Comments are closed.

Add Comment