حضور انجمن یوزپلنگ ایرانی در نخستین همایش بین‌المللی یوزپلنگ در کشور اتیوپی

اولین همایش بین المللی یوزپلنگ، به میزبانی سازمان حفاظت سازمان حفاظت از حیات‌وحش اتیوپی (EWCA) و موسسه حفاظت از یوزپلنگ مستقر در نامیبیا (CCF) در آدیس آبابا پایتخت کشور اتیوپی برگزار شد. در این همایش ۴ روزه که از ۸ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد، متخصصان و فعالان حفاظت از یوزپلنگ از سراسر جهان گرد هم آمده بودند. اگرچه انجمن یوزپلنگ ایرانی به عنوان تنها گروه رسمی غیر دولتی همچنان فعال در حوزه حفاظت از یوزپلنگ در این همایش شرکت کرده بود. همچنین علیرغم دعوت از سازمان حفاظت محیط‌ زیست، هیچ نماینده‌ای از این سازمان در همایش شرکت نکرد. بدین ترتیب ایران به عنوان تنها میزبان نادرترین گربه سان جهان در آسیا، نماینده‌ای از دولت برای شرکت در این همایش بسیار مهم نداشت.
طی چهار روز در این همایش، کارشناسان و متخصصان در خصوص وضعیت فعلی جمعیت یوزپلنگ در مناطق مختلف، در مورد تلاش‌های صورت گرفته برای نجات این گونه، دستاوردها، فرصت‌ها و تهدیدها گفتگو کردند. مدیرعامل انجمن نیز در این همایش در ارائه خود، تلاش‌های صورت گرفته در ایران و وضعیت فعلی را ارائه داد.
برآورد می‌شود ه دست‌کم ۷۵۰۰ یوزپلنگ در ۳۱ محدوده و در ۲۳ کشور قاره آسیا و آفریقا حضور دارند. متاسفانه از میان ۴ زیر گونه جنوب آفریقا، شرق آفریقا، غرب آفریقا و آسیایی، زیر گونه آسیایی بدترین شرایط جمعیتی را دارد و برآورد می‌شود کمتر از ۳۰ فرد از آن‌ها باقی‌مانده باشد.

شروع همکاری های بین‌المللی، بررسی وضعیت ژنتیکی تمامی افراد باقی‌مانده یوزپلنگ آسیایی و تزریق ژن‌های جدید از زیرگونه‌های دیگر از الزامات نجات یوزپلنگ در آسیا و ایران است که میان کارشناسان ما و دیگر کشورها مورد گفتگو قرار گرفت.
انجمن همانطور که پیش از این نیز در سکوهای اطلاع‌رسانی خود اعللام کرده، تلاش‌های فعلی سازمان محیط‌زیست و دولت را برای نجات یوزپلنگ آسیایی(ایرانی) ناکافی می‌داند و امیدوار است این روند در آینده تغییر کند. فعالیت‌های فعلی که حتی کمتر و ضعیف‌تر از دهه‌های پیشین است، بیشتر حالت نمایشی دارد و با متناسب با نیازهای گونه‌ای با وضعیت و بوم‌شناسی یوزپلنگ نیست. انجمن تلاش می‌کند به مرور در خصوص این نیازها و الزامات اطلاع‌رسانی کند.

Related posts

شرکت کارشناسان انجمن در کنفرانس سالانه اتحادیه مدیریت حیات وحش آفریقا جنوبی

برگزاری نشست «ارزیابی وضعیت جهانی و تدوین برنامه حفاظت برای گربه پالاس» در سوئد

خرس‌های ایرانی در یونان