شرکت کارشناسان انجمن در کنفرانس سالانه اتحادیه مدیریت حیات وحش آفریقا جنوبی

انتشار داده و تبادل نظر در خصوص تجربیات میان کارشناسان حفاظت حیات‌وحش در سراسر جهان همواره دارای اهمیت بزرگی بوده است. چرا که این اقدام، منجر به بهبود و تقویت تلاش‌های حفاظتی می‌شود. لذا هر ساله کنفرانس‌های متعددی به همین منظور در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.
کنفرانس SAWMA رویداد مورد توجهی با موضوع مدیریت حیات‌وحش و حفاظت از آن است که سالانه در کشور آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی با شرکت در کنفرانس سال ۲۰۱۹ این اتحادیه ضمن کسب تجربیات و دست آوردهای حفاظتی کشورهای جنوب آفریقا، گزارشی از فعالیت‌های مرتبط با مدیریت منابع آبی در پناهگاه حیات وحش میاندشت ارائه دادند. این ارائه با تمرکز بر پروژه قطع دسترسی شترهای اهلی به آبشخورهای آب شیرین مختص حیات‌وحش در منطقه میاندشت انجام گرفت.
لازم به ذکر است که انجمن یوزپلنگ طی سال ۱۳۹۳ و پس از مطالعه تجربیات پیشین در میاندشت، با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، فنس‌هایی با هدف کنترل استفاده شترهای اهلی به آبشخورهای حساس منطقه ایجاد نمود. بررسی‌های قبلی نشان می‌داد که شترهای اهلی ضمن مصرف بسیار بالای آب از آبشخورهای ساخته شده در منطقه، به تاسیسات آسیب زده و آب‌ها را نیز آلوده می‌کنند. مصرف بالای آب خود به معنای اتمام سریعتر آب درون تانکر و صرف زمان بیشتر محیط بانان برای آبرسانی به منطقه و همچنین صرف هزینه‌های اضافی برای تامین این مقدار آب بود. لذا در جهت رفع مشکل، فنس‌هایی با ارتفاع و مساحت مناسب اطراف منابع آبی منطقه ایجاد شد. پس از ایجاد فنس‌ها در این پروژه، عکس‌های به دست آمده حاکی از ادامه استفاده حیات وحش از آبشخورها و حذف کامل دسترسی شترها به آبشخورهای فنس‌کشی شده در منطقه داشتند. این پروژه که با حمایت ماللی مردمی صورت گرفت، کمک شایانی به کاهش هزینه‌ها و تامین آب حیات وحش داشته است.
انجمن در فازهای بعدیِ مدیریت منابع آبی پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، استخدام محیط‌بان آب، تعمیر تلمبه بادی و ساخت آب‌بندهایی برای کنترل سیلاب و ذخیره آب برای استفاده حیات وحش را در برنامه اقدام خود لحاظ کرده است.

 

Related posts

حضور انجمن یوزپلنگ ایرانی در نخستین همایش بین‌المللی یوزپلنگ در کشور اتیوپی

برگزاری نشست «ارزیابی وضعیت جهانی و تدوین برنامه حفاظت برای گربه پالاس» در سوئد

خرس‌های ایرانی در یونان