جاده بافق به زودی افتتاح می شود؟

با وجود اعلام توقف عملیات احداث جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق، بازديد اخير از منطقه حفاظت شده بافق از فعالیت گسترده و شبانه روزی راهسازان و تکمیل بخش عمده ای از جاده گزو خبر می دهد. در حال حاضر تمامی مراحل زیرسازی، اصلاح شیب و اصلاح پیچ ها در این مسیر انجام شده و مراحل ساخت جاده نهایتا در انتظار شلیک تیر خلاص به يکی از مهمترين زيستگاه های پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی یعنی انجام عملیات روکش آسفالت است.

احداث جاده ای که از قلب امن ترین نقطه در منطقه حفاظت شده کوه بافق می گذرد (معروف به جاده گزو) و قرار است دهستان سبزدشت را به شهرستان بافق در استان یزد متصل کند یکی از مهمترین مناقشات محیط زیست کشور در سال گذشته بود.

متاسفانه بررسی های میدانی حاکی از آن است که با وجود اینکه هنوز تصمیم به انجام روکش آسفالت جاده گزو از سوی مقامات استانی اعلام نشده است اما هدف اصلی از احداث این جاده نه تنها اتصال دهستان سبزدشت به شهرستان بافق بلکه در نهایت احداث بزرگراه بافق – کوهبنان از طریق همین جاده است. حجم عملیات عمرانی، نوع زیرسازی جاده، اصلاح شیب و پیچ ها بسیار گسترده تر از ساخت یک جاده خاکی برای دسترسی روستایی است و نهایتا این جاده آسفالت خواهد شد.

با اینکه هنوز عملیات ساخت جاده به پایان نرسیده بسیاری از مزارع کشاورزی متروکه حاشیه جاده که مدتها رها شده بودند، مجددا فعال شده و هجوم گسترده زمین خواران برای ساخت و ساز و احداث مراکز تفریحی در پوشش فعالیت های کشاورزی آغاز شده است. در صورت تکمیل و بهره برداری از جاده گزو، این جاده منطقه حفاظت شده کوه بافق به عنوان یکی از بهترین عرصه های طبیعی کشور و یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را بطور کامل از بین خواهد برد.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که دوربین تله ای که در سال گذشته در نزدیکی همین جاده درحال احداث از 5 فرد مختلف پلنگ و یک یوزپلنگ عکسبرداری نموده بود، همزمان با افزایش حجم عملیات عمرانی در این جاده، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها از یک پلنگ جوان عکس گرفته که تصویر آن در زیر دیده می شود.

این ساختمان تنها طی 4 روز در داخل منطقه حفاظت شده بافق بنا شد


تنها تصویر موجود از یک پلنگ جوان در مجاورت محدوده محل ساخت و ساز، در همین محل در سال گذشته از 6 یوز و پلنگ به کرات عکسبرداری شده بود (عکس از انجمن یوزپلنگ ایرانی/اداره محیط زیست بافق)

 

Related posts

روز جهانی پرندگان مهاجر گرامی باد

استعفای احمد رادمان از ریاست پارک ملی توران

اولین زایمان یوزپلنگ ایرانی در اسارت

1 نظر

Mahdi ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۳:۰۰ ب.ظ
سلام .می خواستم بگم حالا که ریس جمهور عوض شده بهتر نیست دست بجنبیم کیه کاری واسه یوز پلنگ بکنیم

Comments are closed.

Add Comment