روز يوزپلنگ در دومين سال

[vc_row][vc_column][vc_column_text] دومين جشنواره “روز حفاظت از يوزپلنگ ايرانی” در موزه طبيعت و حيات وحش ايران (دارآباد) برگزار شد. از سال گذشته برای بزرگداشت 9 شهريور ارگان های مختلف برنامه های متعددی برای بزرگداشت “روز حفاظت از يوزپلنگ ايرانی” انجام می دهند. امسال اولين جشنواره “کودک، سلامت، صلح و محيط زيست” توسط موزه دارآباد در تاريخ 5 الی 8 شهريورماه برگزار شد. به علت تقارن زمانی اين جشنواره با 9 شهريور، روز آخر جشنواره به روز يوزپلنگ اختصاص داده شد. انجمن يوزپلنگ ايرانی و ديگر تشکل های محيط زيستی با شرکت در اين مراسم به آگاه سازی عموم در زمينه يوزپلنگ و حفاظت از آن پرداختند. در جشنواره امسال فعاليت های مختلفی برای عموم به ويژه کودکان، طراحی و اجرا شد. در غرفه انجمن از طريق تابلوهای آموزشی و توزيع بروشور توضيحاتی در مورد يوزپلنگ ارائه می شد. طی مدت جشنواره کارشناسان سالن های موزه دارآباد دانش آموزان بودند که با گريم و لباس يوزپلنگ توضيحات لازم را به بازديدکنندگان ارائه می دادند. بازی “يوز و پله” يکي از بخش های جذاب جشنواره بود. بچه ها در اين بازی با طعمه ها و عوامل تهديد يوزپلنگ ايرانی آشنا می شدند. برنامه ويژه انجمن در جشنواره امسال برنامه نقالی “هفت خال” بود. اين برنامه که روايتي سنتی از زندگی يوزپلنگ است با استقبال فراوان بازديدکنندگان و خبرنگاران روبرو شد. پخش فيلم مستند حيات وحش، نقاشی، گريم و غيره از ديگر برنامه های اين جشنواره بودند. در پايان جشنواره بيانيه “روز حفاظت از يوزپلنگ ايرانی” در سال 87 توسط انجمن برای بازديدکنندگان خوانده شد.

 امسال نيز ارگان های مختلف هر يک برای بزرگداشت “روز حفاظت از يوزپلنگ ايرانی” سهمی داشتند. خلاصه برنامه های اجرا شده بدين شرح است:

1-  گردهمايي با موضوع يوزپلنگ توسط باشگاه هنر و طبيعت در خانه هنرمندان، مورخه 3 شهريور

2- دهمين جلسه تالار گفتگوی محيط زيست شهری با موضوع “يوزپلنگ آسيايي” توسط ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران در پارک نظامی گنجوی، مورخه 4 شهريور

3- کارگاه آموزشی يوزپلنگ توسط موسسه مهندسی نبض سبز حيات و اداره کل حفاظت محيط زيست استان همدان،  مورخه 9 شهريور

4-  گردهمايي نشست سبز با موضوع يوزپلنگ توسط دفتر مشارکت های زيست محيطي شهرداری منطقه 7 تهران، مورخه 11 شهريور

بيانيه “روز حفاظت از يوزپلنگ ايراني” سال 87

 9 شهريور، روز حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، يادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئوليت سنگين ما ايرانيان است. 9 شهريور به يادمان مي آورد که ايران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل يوزپلنگ آسيايي را زنده نگه دارد. 9 شهريور يادآور عهديست که براي حفاظت از آخرين بازمانده هاي اين گونه ارزشمند با يکديگر بستيم. 9 شهريور به ما يادآوري مي کند که براي حفظ اين ميراث طبيعي چه مسئوليت سنگيني در قبال خالق هستی و در قبال جهانيان داريم. 9 شهريور وعده ما براي دست به دست هم دادن، هم قسم شدن و يکي شدن براي حفاظت از نسل يوزپلنگ است. ما معتقديم که بزرگترين عامل تهديد نسل يوزپلنگ آسيايي (ايراني) عدم آگاهي کافي در مورد آن است. چرا که اگر آگاهي وجود داشت شاهد کشته شدن يوزپلنگ به دست مردم نبوديم. اگر آگاهي وجود داشت شاهد تجزيه و تخريب زيستگاه يوزپلنگ بوسيله جاده، معدن، چراي بي رويه دام و … نبوديم. پس مهمترين وظيفه ما بعد از حفاظت از زيستگاه هاي يوزپلنگ، نشر آگاهي در مورد آن است. ما بار ديگر در اين روز هم پيمان مي شويم تا:

1.           در زيستگاه يوزپلنگ به هيچ وجه شکار نکنيم.

2.           در هر شغل و مقامي با تخريب زيستگاه يوزپلنگ مقابله کنيم.

3.      محيط بانان سازمان حفاظت محيط زيست، که سربازان خط مقدم حفاظت از حيات وحش هستند، را در حفاظت از مناطق ياري کنيم.

4.           مشاهده يوزپلنگ در هر نقطه از ايران را به اداره حفاظت محيط زيست شهرمان اطلاع دهيم.

5.      اطلاعات خود در مورد يوزپلنگ را افزايش داده و آنرا به هر شکل -چه از طريق صحبت شفاهي و چه با بكارگيري هر رسانه و امكاني كه در اختيار داريم-  به ديگران هم منتقل کنيم.

6.           اخبار مربوط به يوزپلنگ را دنبال کرده و آنها را به اطلاع ديگران برسانيم.

7.      اهميت حفاظت از يوزپلنگ و ديگر گنجينه هاي طبيعي سرزمين مادريمان را به کودکان، که آينده سازان اين مرز و بوم هستند، آموزش دهيم.

ما اطمينان داريم اگر همه با هم، اعم از فرد يا گروه، دولتي و غير دولتي، کوچک و بزرگ، تمام توانمان را براي حفاظت از يوزپلنگ به کار گيريم، مقابل فرزندانمان و جهانيان رو سفيد خواهيم بود. به اميد روزي که جمعيت يوزپلنگ ايراني افزايش يافته و از اين وضعيت بحراني خارج شود تا بتوانيم با افتخار از آن به عنوان سرمايه طبيعي گرانبهاي ايران زمين ياد کنيم.

 

 

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Related posts

همراهی شهروندان اراک برای حمایت از یوزپلنگ ایرانی

همایش ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران