ماده پلنگ جديد در قاب دوربين

سال جديد با خبری مسرت بخش برای انجمن يوزپلنگ ايرانی آغاز شد. سرانجام پس از تصویربرداری از پلنگ نر در پاييز سال 1389 در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، با تلاش و پیگیری فراوان از یک ماده پلنگ به مدت 5 دقیقه تصویربرداری شد. این پلنگ ماده که باردار و احتمالا در جستجوی محلی برای زایمان بوده است، با بو کشیدن های متوالی امنیت منطقه را بررسی می کرد که توسط دوربین تله ای تصویربرداری ثبت شده است. اين ماده پلنگ با پلنگ هايی که پيش از اين در اين منطقه طی مطالعات صورت گرفته براساس دوربين های تله ای شناسايی شده بودند، متفاوت است که اين نتيجه گيری براساس مقايسه خالهای روی بدن آنها صورت گرفته است.

انتخاب محل دوربین با همکاری محیط بان رحمان اسحاقی،باقر نظامی و فتح اله امیری انتخاب شد. این تصاویر قسمتی از مستند 2 قسمتی حیات وحش البرز است که براساس 6 سال مطالعات و پژوهش های انجمن یوزپلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی درحال ساخت می باشد.

مستند «حیات وحش البرز مرکزی» به سفارش صدا و سیمای مازندران و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اداره حفاظت محیط زیست چالوس – نوشهر در 2 قسمت 35 دقیق ای تا آبان 89 آماده نمایش از سیمای مازتدران و سپس شبکه های سراسری می شود. فتح الله اميری، تهیه کننده و کارگردان اين اثر بوده و باقر نظامی، محمدصادق فرهادی نيا، مرتضی اسلامی دهکردی، نیما عسگری و مسعود حاضری محققين و تصويربرداران اين مستند می باشند.

 

 

 

 

 

صحنه ای از فيلم پلنگ

 

Related posts

همراهی شهروندان اراک برای حمایت از یوزپلنگ ایرانی

همایش ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران